Żory, dnia 23.01.2012r.

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI ZADAŃ ZA ROK 2011

MIEJSKIEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W ŻORACH

W Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej realizowano zadania z zakresu pomocy społecznej oraz rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych finansowane ze środków PFRON.

1.      W ramach realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej wydano:

-          3.342 decyzje administracyjne przyznające świadczenie z pomocy społecznej,

-          134 decyzje administracyjne odmawiające przyznanie pomocy społecznej,

-          27 postanowień, 148 zaświadczeń,

-          9 odwołań przesłano do Samorządowego Kolegium Odwoławczego (z czego 6 utrzymano w mocy, 3 przesłano do ponownego rozpatrzenia),

-          skierowano 3 wnioski o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego, z czego 2 sprawy  rozpatrzono pozytywnie, 1 sprawa  oczekuje na rozstrzygnięcie,

-          przeprowadzono 2.161 rodzinnych wywiadów środowiskowych i aktualizacji w celu przyznania świadczeń z pomocy społecznej oraz 153 wywiady alimentacyjne na zlecenie innych OPS i PCPR,

-          przygotowano 448 pism w ramach współpracy z innymi instytucjami oraz OPS,

2.      W okresie sprawozdawczym objęto pomocą:

-    materialną i instytucjonalną - 845 rodzin w tym 108 rodzin zastępczych,

-    pracą socjalną - 210 rodzin,

-    poradnictwem prawnym -  608 rodziny,  ( udzielono 677 porad prawnych ).

3.      Realizowano pomoc instytucjonalną, w tym:

-          skierowano do Ośrodka Interwencji Kryzysowej (wyżywienie) - 116 osób,

-          skierowano do Świetlicy dla Dzieci - 48 dzieci, do Ochronki Caritas - 43 dzieci,

-          zakwalifikowano na kolonie letnie organizowane przez Komendę Hufca ZHP Chrzanów - 30 dzieci oraz Stowarzyszenie "Uśmiech" Mikołów - 5 dzieci,

-          umieszczono w MDPS w Żorach - 4 osoby, skierowano do innych domów pomocy społecznej - 8 osób, przebywały w ciągu roku 33 osoby, oczekują na umieszczenie - 24 osoby,

-          skierowano do Noclegowni w Żorach - 57 osób, zapewniono 5.783 noclegów,

-          zapewniono 1972 kąpiele mieszkańcom lokali socjalnych na ul.Gwarków,

-          zakwaterowano w mieszkaniach chronionych dla osób bezdomnych oraz dla osób z zaburzeniami psychicznymi - 14 osób, w tym 1 matkę z dzieckiem,

-          na podstawie zawartego porozumienia skierowano oraz zapewniono codzienny dojazd do Środowiskowego Domu Samopomocy w Knurowie - 4 osobom,

4.      Prowadzono całoroczną zbiórkę mebli, sprzętu AGD, RTV, pościeli, wózków dziecięcych, wózków inwalidzkich, zabawek oraz żywności - z tej formy pomocy skorzystało 318 rodzin.

5.      Nadzorowano realizację zadań z zakresu działalności pożytku publicznego zleconych  Caritas Archidiecezji Katowickiej  pn. ,,Prowadzenie świetlic środowiskowych (placówek wsparcia dziennego) w Żorach działających  w najbliższym środowisku lokalnym dziecka" oraz   ,,Realizowanie Europejskiego Programu Pomocy Żywnościowej PEAD".

6.      Realizowano projekt dofinansowany przez MPiPS pn. ,,Razem powstrzymamy przemoc - żorska kampania przeciwdziałania przemocy w rodzinie". W ramach projektu: zrealizowano film profilaktyczno-informacyjny dla szkół, konferencję promującą film, zorganizowano trening umiejętności rodzicielskich dla rodzin zagrożonych przemocą wobec dzieci, przeprowadzono akcję ,,Biała Wstążka", wydano informator dla służb, ulotki informacyjne i bilboardy.

7.      Monitorowano sytuację 117 osób - uczestników (w latach 2008 - 2010) projektu systemowego pn. - ,,Szansa na przyszłość - program aktywizacji społeczno-zawodowej osób korzystających z pomocy społecznej w mieście Żory". 

8.      Pomocy społecznej udzielono osobom i rodzinom w szczególności z powodu:

Powód trudnej sytuacji życiowej

Liczba rodzin

Liczba osób

w rodzinie

Lata:

2010

2011

2010

2011

Ubóstwo

525

483

1486

1304

Sieroctwo

4

3

8

3

Bezdomność

88

78

102

83

Potrzeba  ochrony macierzyństwa

86

84

404

405

Bezrobocie

430

374

1283

1133

Niepełnosprawność

269

240

581

494

Długotrwała lub ciężka choroba

267

251

548

488

Bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych

i prowadzeniu gosp.domowego

233

201

890

779

Przemoc w rodzinie

43

15

144

45

Alkoholizm

42

32

101

51

Narkomania

5

3

8

6

Trudności w przystosowaniu do życia po opuszczeniu zakładu karnego

19

22

26

37

Brak umiejętności w przystosowaniu do życia po opuszczeniu placacówki opiek.-wych.

0

4

0

6

Zdarzenie losowe i sytuacja kryzysowa

12

7

32

21

9.      Realizowano wypłatę świadczeń pieniężnych, pomoc rzeczową oraz w usługach:

Lp.

Rodzaj świadczenia

Liczba świadczenio-biorców

Liczba świadczeń

1.       

Opłata składki na ubezp. zdrowotne od  zasiłkobiorców
i zaw.  rodzin zastępczych

106

978

2.       

Wynagrodzenia opiekuna prawnego

3

31

3.       

Opłata składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe

6

70

4.

Specjalistyczne usługi opiekuńcze przysługujące na podstawie przepisów o ochronie zdrowia psychicznego

4

320 godz.

5.

Zasiłki stałe

92

894

6.

Zasiłki okresowe

213

819

7.

Usługi opiekuńcze podstawowe tzw. gospodarcze oraz specjalistyczne

87

23.535 godz.

8.

Dożywianie dzieci i młodzieży w okresie nauki w szkole (obiady)

439

48.337

9.

Gorący posiłek dla osób dorosłych

145

16.574

10.

Dożywianie dzieci w  przedszkolach

103

7.251

11.

Bony żywnościowe - program

78

127

12.

Zasiłki celowe na zakup żywność - program

246

448

13.

Pokrycie kosztów pobytu w schroniskach dla  osób bezdomnych skierowanych poza gminę

23

1.946

14.

Pomoc finansowa na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne

18

42

15.

Sprawienie pogrzebu

2

2

16.

Zasiłki celowe i w naturze (odzież, leki, wydatki mieszkaniowe, opał i inne)

484

816

17.

Odpłatność za pobyt mieszkańców Żor umieszczonych w Domach Pomocy Społecznej

33

323

18.  

Zasiłki celowe dla rodzin rolniczych - poszkodowanych w wyniku deszczu nawalnego

1

1

19.

Pomoc pieniężna na częściowe pokrycie kosztów utrzymania dziecka w rodzinie zastępczej

108 rodzin

1686

20.

Pokrycie kosztów utrzymania dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych na terenie innego powiatu

3

36

21.

Pomoc pieniężna na kontynuowanie nauki dla wychowanków

19

170

22.

Pomoc pieniężna na usamodzielnienie

7

7

23.

Pomoc na uzyskanie odpowiednich warunków mieszkaniowych

7

49

24.

Pomoc na zagospodarowanie w formie rzeczowej

2

2

10. W ramach Działu Profilaktyki i Opieki nad Dzieckiem i Rodziną wykonano:

1)        na terenie miasta utrzymywano 108 rodzin zastępczych (w tym spokrewnionych
z dzieckiem - 80, niespokrewnionych z dzieckiem - 21, zawodowych - 7 w tym: wielodzietnych - 4, pełniących funkcję pogotowia rodzinnego -3), które wychowywały 153 dzieci,

2)        poza terenem miasta funkcjonowało: 15 rodzin zastępczych niespokrewnionych z dzieckiem, w których wychowywano 16 dzieci pochodzących z Żor, 3 rodziny zastępcze zawodowe w których wychowywano  16 dzieci pochodzących  z  Żor,

3)        wydano 121 decyzji administracyjnych (w tym 15 odmownych) w sprawie przyznania świadczeń pieniężnych rodzinom zastępczym oraz dorosłym wychowankom,

4)        realizowano postanowienia Sądu Wydziału Rodzinnego i Nieletnich w zakresie odbioru
w trybie nagłym 15 dzieci i umieszczenia ich w rodzinach zastępczych,

5)        przeszkolono 4 rodziny na kandydatów na rodziców zastępczych,

6)        przeszkolono i zawiązano 1 nową zawodową rodzinę zastępczą o charakterze pogotowia rodzinnego,

7)        w ramach sponsoringu pozyskano pomoc rzeczową i finansową na rzecz rodziny zastępczej pełniącej funkcję pogotowia rodzinnego,

8)        objęto pomocą 23 usamodzielnionych wychowanków ( w tym: 18 wychowanków
z rodzin zastępczych oraz 5 wychowanków z placówek),

9)        prowadzono 2 mieszkania chronione w których mieszkało 5 wychowanków rodzin zastępczych lub placówek,

10)        8 wychowanków rodzin zastępczych ukończyło 18 rok życia i rozpoczęło realizację Indywidualnych Programów Usamodzielnienia,

11)        monitorowano na bieżącą absencję szkolną oraz postępy w nauce 23 pełnoletnich wychowanków rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo-wychowawczych,

12)        przygotowano 32 projekty porozumień oraz aneksów do porozumień w sprawie umieszczenia dzieci i wysokości wydatków ponoszonych na ich utrzymanie pochodzących z innych powiatów a umieszczonych w  rodzinach zastępczych w Żorach,

13)        sporządzono 20 opinii o kandydatach na rodziców zastępczych,

14)        zorganizowano 6 spotkań Interdyscyplinarnego Zespołu Pomocy Dziecku i Rodzinie,

15)         nadzorowano sytuację szkolno-wychowawczą 83 wychowanków rodzin zastępczych, 

16)        przeprowadzono 104 wywiady środowiskowe i wydano 140 decyzji administracyjnych
w celu ustalenia odpłatności rodziców biologicznych za pobyt dzieci w rodzinach zastępczych, w tym: obciążono kosztami pobytu 11 rodziców, zwolniono z odpłatności 129 rodziców, w tym: 89 z powodu dochodu poniżej kryterium, 36 z powodu płacenia alimentów na rzecz dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych oraz 3 z powodu niepełnosprawności rodzica biologicznego,

17)        na polecenie sądu sporządzono 112 sprawozdań dotyczących aktualnej sytuacji rodziców biologicznych dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych,

18)        przeprowadzono 179 wywiadów środowiskowych i aktualizacji w rodzinach zastępczych oraz przesłano do sądu 132 oceny dotyczące sytuacji opiekuńczo-wychowawczej dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych,

19)        przygotowano 233 pisma w ramach współpracy z innymi instytucjami,

20)        w  wyniku  prowadzonej pracy socjalnej 7 dzieci wróciło do rodziców biologicznych,

21)        współpracowano z Fundacją Robinson zajmującą się wszechstronnym wsparciem młodzieży z instytucji opieki zastępczej oraz zagrożonych wykluczeniem społecznym.
Z pomocy Fundacji skorzystały 2 wychowanków rodzin zastępczych w wieku od 17 do 18 roku życia,   

22)        realizowano projekt pn. "Bliżej Dziecka-Bliżej Rodziny - Program wspierania rodzin zastępczych w zakresie doskonalenia umiejętności opiekuńczo-wychowawczych oraz procesu usamodzielnienia wychowanków pieczy zastępczej". W ramach projektu: wyposażono 2 mieszkania chronione przy ul. Promiennej, prowadzono grupę wsparcia dla 9 niespokrewnionych z dzieckiem rodzin zastępczych, warsztaty grupowe dla 19 wychowanków oraz dzieci biologicznych ww. rodzin zastępczych, zorganizowano wyjazd integracyjny dla 40 uczestników. Zadanie dofinansowane przez MPiPS.

 

11.  W ramach zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych dofinansowywanych ze środków PFRON wykonano:

1)                  dokonano zwrotu wydatków na instrumenty i usługi rynku pracy na rzecz 26osób
     
niepełnosprawnych poszukujących pracy i niepozostających  w   zatrudnieniu,

2)             przyznano dofinansowanie 55 osobom niepełnosprawnym, w tym 28 dzieciom do uczestnictwa w turnusie rehabilitacyjnym i 27 opiekunom,

3)             przyznano dofinansowanie  5 osobom do zakupu sprzętu  rehabilitacyjnego,

4)             dofinansowano 264 osobom, w tym 54 dzieciom koszt zakupu przedmiotów    ortopedycznych i środków pomocniczych na podstawie odrębnych przepisów,

5)                  udzielono dofinansowania w celu likwidacji barier:

         -   architektonicznych dla 9 osób niepełnosprawnch (przystosowanie łazienki),  

         - technicznych dla 18 osób niepełnosprawnych (w tym:1 platforma, akumulatory
            do  wózka, czytak, poręcze, łóżka rehabilitacyjne, słuchawki, siedzisko pod prysznic),

7)   nadzorowano  działalność Warsztatów Terapii Zajęciowej dla 70 uczestników,

8) rozpatrzono ogółem 586 wniosków, w tym 243 wnioski negatywnie z powodu niewystarczających środków z  PFRON.

12.    Świetlica dla Dzieci ,,Horyzont" na Os. Pawlikowskiego, PU - 13:

1)      do Świetlicy uczęszczało 61 dzieci z 37 rodzin, wykonano 6632 osobodni,

2)      kontynuowano stałe zajęcia: codzienne odrabianie lekcji i pomoc w nauce, możliwość korzystania z komputera z dostępem do internetu (8 stanowisk), gry i zabawy świetlicowe, posiłek,  zebrania grupowe (podsumowanie dnia), zajęcia reedukacyjno - kompensacyjne,  zebrania społeczności (49), zajęcia sportowe na boisku, sali gimnastycznej  i turnieje piłki nożnej (88), zajęcia na basenie, projekcje filmów i zdjęć,             

3)      imprezy okolicznościowe, konkursy i turnieje (61), wyjścia do kina (4),

4)      przeprowadzono 16 warsztatów gitarowych,

5)      organizowano liczne wycieczki, w tym  do: Parku Św. Mikołaja w Zatorze, Usrtonia
z wejściem na Czantorię,  Sztolni ,,Czarnego Pstrąga" w Tarnowskicxh Górach, Wesołego Miasteczka w Chorzowie, Oświęcimia, Wisły Wielkiej,

6)      zorganizowano 56 spotkań rodziców biologicznych z dziećmi umieszczonymi
w rodzinach zastępczych,

7)      realizowano Projekt pn. ,,Tęczowy Most" - program rozwoju form pomocy dziecku
i rodzinie, w ramach którego: zakupiono sprzęt i wyposażenie turystyczne, biwakowe, trekkingowe, wyposażenie sali treningowej, zorganizowano 10-dniowy obóz wędrownym w teren Gorców i Pienin, warsztaty artystyczne ,,Art.-Dekor" dla dziewcząt, przeprowadzono treningi zastępowania agresji. Ogółem w projekcie uczestniczyło 43 dzieci. Zadanie dofinansowane przez MPiPS,

8)      kontynuowano pracę z rodzicami: odwiedziny w domu (8), rozmowy indywidualne
z rodzicami w Świetlicy (196), zebrania z rodzicami (3),

9)      uczestniczono w Turnieju Piłki Nożnej w Chorzowie pn. ,,Zachowaj trzeźwy umysł" -  dwie drużyny wychowanków Świetlicy zajęły II i IV miejsce,

10)  kontynuowano działalność Koła PTTK przy Świetlicy dla Dzieci ,,Horyzont".