Sprawozdanie merytoryczne z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żorach za 2011 rok
Żory, dnia 23.01.2012r.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI ZADAŃ ZA ROK 2011
MIEJSKIEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W ŻORACH
W Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej realizowano zadania z zakresu pomocy społecznej oraz rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych finansowane ze środków PFRON.
1. W ramach realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej wydano:
- 3.342 decyzje administracyjne przyznające świadczenie z pomocy społecznej,
- 134 decyzje administracyjne odmawiające przyznanie pomocy społecznej,
- 27 postanowień, 148 zaświadczeń,
- 9 odwołań przesłano do Samorządowego Kolegium Odwoławczego (z czego 6 utrzymano w mocy, 3 przesłano do ponownego rozpatrzenia),
- skierowano 3 wnioski o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego, z czego 2 sprawy rozpatrzono pozytywnie, 1 sprawa oczekuje na rozstrzygnięcie,
- przeprowadzono 2.161 rodzinnych wywiadów środowiskowych i aktualizacji w celu przyznania świadczeń z pomocy społecznej oraz 153 wywiady alimentacyjne na zlecenie innych OPS i PCPR,
- przygotowano 448 pism w ramach współpracy z innymi instytucjami oraz OPS,
2. W okresie sprawozdawczym objęto pomocą:
- materialną i instytucjonalną - 845 rodzin w tym 108 rodzin zastępczych,
- pracą socjalną - 210 rodzin,
- poradnictwem prawnym - 608 rodziny, ( udzielono 677 porad prawnych ).
3. Realizowano pomoc instytucjonalną, w tym:
- skierowano do Ośrodka Interwencji Kryzysowej (wyżywienie) - 116 osób,
- skierowano do Świetlicy dla Dzieci - 48 dzieci, do Ochronki Caritas - 43 dzieci,
- zakwalifikowano na kolonie letnie organizowane przez Komendę Hufca ZHP Chrzanów - 30 dzieci oraz Stowarzyszenie "Uśmiech" Mikołów - 5 dzieci,
- umieszczono w MDPS w Żorach - 4 osoby, skierowano do innych domów pomocy społecznej - 8 osób, przebywały w ciągu roku 33 osoby, oczekują na umieszczenie - 24 osoby,
- skierowano do Noclegowni w Żorach - 57 osób, zapewniono 5.783 noclegów,
- zapewniono 1972 kąpiele mieszkańcom lokali socjalnych na ul.Gwarków,
- zakwaterowano w mieszkaniach chronionych dla osób bezdomnych oraz dla osób z zaburzeniami psychicznymi - 14 osób, w tym 1 matkę z dzieckiem,
- na podstawie zawartego porozumienia skierowano oraz zapewniono codzienny dojazd do Środowiskowego Domu Samopomocy w Knurowie - 4 osobom,
4. Prowadzono całoroczną zbiórkę mebli, sprzętu AGD, RTV, pościeli, wózków dziecięcych, wózków inwalidzkich, zabawek oraz żywności - z tej formy pomocy skorzystało 318 rodzin.
5. Nadzorowano realizację zadań z zakresu działalności pożytku publicznego zleconych Caritas Archidiecezji Katowickiej pn. ,,Prowadzenie świetlic środowiskowych (placówek wsparcia dziennego) w Żorach działających w najbliższym środowisku lokalnym dziecka" oraz ,,Realizowanie Europejskiego Programu Pomocy Żywnościowej PEAD".
6. Realizowano projekt dofinansowany przez MPiPS pn. ,,Razem powstrzymamy przemoc - żorska kampania przeciwdziałania przemocy w rodzinie". W ramach projektu: zrealizowano film profilaktyczno-informacyjny dla szkół, konferencję promującą film, zorganizowano trening umiejętności rodzicielskich dla rodzin zagrożonych przemocą wobec dzieci, przeprowadzono akcję ,,Biała Wstążka", wydano informator dla służb, ulotki informacyjne i bilboardy.
7. Monitorowano sytuację 117 osób - uczestników (w latach 2008 - 2010) projektu systemowego pn. - ,,Szansa na przyszłość - program aktywizacji społeczno-zawodowej osób korzystających z pomocy społecznej w mieście Żory".
8. Pomocy społecznej udzielono osobom i rodzinom w szczególności z powodu:
Powód trudnej sytuacji życiowej |
Liczba rodzin |
Liczba osób w rodzinie | ||
Lata: |
2010 |
2011 |
2010 |
2011 |
Ubóstwo |
525 |
483 |
1486 |
1304 |
Sieroctwo |
4 |
3 |
8 |
3 |
Bezdomność |
88 |
78 |
102 |
83 |
Potrzeba ochrony macierzyństwa |
86 |
84 |
404 |
405 |
Bezrobocie |
430 |
374 |
1283 |
1133 |
Niepełnosprawność |
269 |
240 |
581 |
494 |
Długotrwała lub ciężka choroba |
267 |
251 |
548 |
488 |
Bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gosp.domowego |
233 |
201 |
890 |
779 |
Przemoc w rodzinie |
43 |
15 |
144 |
45 |
Alkoholizm |
42 |
32 |
101 |
51 |
Narkomania |
5 |
3 |
8 |
6 |
Trudności w przystosowaniu do życia po opuszczeniu zakładu karnego |
19 |
22 |
26 |
37 |
Brak umiejętności w przystosowaniu do życia po opuszczeniu placacówki opiek.-wych. |
0 |
4 |
0 |
6 |
Zdarzenie losowe i sytuacja kryzysowa |
12 |
7 |
32 |
21 |
9. Realizowano wypłatę świadczeń pieniężnych, pomoc rzeczową oraz w usługach:
Lp. |
Rodzaj świadczenia |
Liczba świadczenio-biorców |
Liczba świadczeń |
1. |
Opłata składki na ubezp. zdrowotne od zasiłkobiorców |
106 |
978 |
2. |
Wynagrodzenia opiekuna prawnego |
3 |
31 |
3. |
Opłata składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe |
6 |
70 |
4. |
Specjalistyczne usługi opiekuńcze przysługujące na podstawie przepisów o ochronie zdrowia psychicznego |
4 |
320 godz. |
5. |
Zasiłki stałe |
92 |
894 |
6. |
Zasiłki okresowe |
213 |
819 |
7. |
Usługi opiekuńcze podstawowe tzw. gospodarcze oraz specjalistyczne |
87 |
23.535 godz. |
8. |
Dożywianie dzieci i młodzieży w okresie nauki w szkole (obiady) |
439 |
48.337 |
9. |
Gorący posiłek dla osób dorosłych |
145 |
16.574 |
10. |
Dożywianie dzieci w przedszkolach |
103 |
7.251 |
11. |
Bony żywnościowe - program |
78 |
127 |
12. |
Zasiłki celowe na zakup żywność - program |
246 |
448 |
13. |
Pokrycie kosztów pobytu w schroniskach dla osób bezdomnych skierowanych poza gminę |
23 |
1.946 |
14. |
Pomoc finansowa na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne |
18 |
42 |
15. |
Sprawienie pogrzebu |
2 |
2 |
16. |
Zasiłki celowe i w naturze (odzież, leki, wydatki mieszkaniowe, opał i inne) |
484 |
816 |
17. |
Odpłatność za pobyt mieszkańców Żor umieszczonych w Domach Pomocy Społecznej |
33 |
323 |
18. |
Zasiłki celowe dla rodzin rolniczych - poszkodowanych w wyniku deszczu nawalnego |
1 |
1 |
19. |
Pomoc pieniężna na częściowe pokrycie kosztów utrzymania dziecka w rodzinie zastępczej |
108 rodzin |
1686 |
20. |
Pokrycie kosztów utrzymania dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych na terenie innego powiatu |
3 |
36 |
21. |
Pomoc pieniężna na kontynuowanie nauki dla wychowanków |
19 |
170 |
22. |
Pomoc pieniężna na usamodzielnienie |
7 |
7 |
23. |
Pomoc na uzyskanie odpowiednich warunków mieszkaniowych |
7 |
49 |
24. |
Pomoc na zagospodarowanie w formie rzeczowej |
2 |
2 |
10. W ramach Działu Profilaktyki i Opieki nad Dzieckiem i Rodziną wykonano:
1) na terenie miasta utrzymywano 108 rodzin zastępczych (w tym spokrewnionych
z dzieckiem - 80, niespokrewnionych z dzieckiem - 21, zawodowych - 7 w tym: wielodzietnych - 4, pełniących funkcję pogotowia rodzinnego -3), które wychowywały 153 dzieci,
2) poza terenem miasta funkcjonowało: 15 rodzin zastępczych niespokrewnionych z dzieckiem, w których wychowywano 16 dzieci pochodzących z Żor, 3 rodziny zastępcze zawodowe w których wychowywano 16 dzieci pochodzących z Żor,
3) wydano 121 decyzji administracyjnych (w tym 15 odmownych) w sprawie przyznania świadczeń pieniężnych rodzinom zastępczym oraz dorosłym wychowankom,
4) realizowano postanowienia Sądu Wydziału Rodzinnego i Nieletnich w zakresie odbioru
w trybie nagłym 15 dzieci i umieszczenia ich w rodzinach zastępczych,
5) przeszkolono 4 rodziny na kandydatów na rodziców zastępczych,
6) przeszkolono i zawiązano 1 nową zawodową rodzinę zastępczą o charakterze pogotowia rodzinnego,
7) w ramach sponsoringu pozyskano pomoc rzeczową i finansową na rzecz rodziny zastępczej pełniącej funkcję pogotowia rodzinnego,
8) objęto pomocą 23 usamodzielnionych wychowanków ( w tym: 18 wychowanków
z rodzin zastępczych oraz 5 wychowanków z placówek),
9) prowadzono 2 mieszkania chronione w których mieszkało 5 wychowanków rodzin zastępczych lub placówek,
10) 8 wychowanków rodzin zastępczych ukończyło 18 rok życia i rozpoczęło realizację Indywidualnych Programów Usamodzielnienia,
11) monitorowano na bieżącą absencję szkolną oraz postępy w nauce 23 pełnoletnich wychowanków rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo-wychowawczych,
12) przygotowano 32 projekty porozumień oraz aneksów do porozumień w sprawie umieszczenia dzieci i wysokości wydatków ponoszonych na ich utrzymanie pochodzących z innych powiatów a umieszczonych w rodzinach zastępczych w Żorach,
13) sporządzono 20 opinii o kandydatach na rodziców zastępczych,
14) zorganizowano 6 spotkań Interdyscyplinarnego Zespołu Pomocy Dziecku i Rodzinie,
15) nadzorowano sytuację szkolno-wychowawczą 83 wychowanków rodzin zastępczych,
16) przeprowadzono 104 wywiady środowiskowe i wydano 140 decyzji administracyjnych
w celu ustalenia odpłatności rodziców biologicznych za pobyt dzieci w rodzinach zastępczych, w tym: obciążono kosztami pobytu 11 rodziców, zwolniono z odpłatności 129 rodziców, w tym: 89 z powodu dochodu poniżej kryterium, 36 z powodu płacenia alimentów na rzecz dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych oraz 3 z powodu niepełnosprawności rodzica biologicznego,
17) na polecenie sądu sporządzono 112 sprawozdań dotyczących aktualnej sytuacji rodziców biologicznych dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych,
18) przeprowadzono 179 wywiadów środowiskowych i aktualizacji w rodzinach zastępczych oraz przesłano do sądu 132 oceny dotyczące sytuacji opiekuńczo-wychowawczej dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych,
19) przygotowano 233 pisma w ramach współpracy z innymi instytucjami,
20) w wyniku prowadzonej pracy socjalnej 7 dzieci wróciło do rodziców biologicznych,
21) współpracowano z Fundacją Robinson zajmującą się wszechstronnym wsparciem młodzieży z instytucji opieki zastępczej oraz zagrożonych wykluczeniem społecznym.
Z pomocy Fundacji skorzystały 2 wychowanków rodzin zastępczych w wieku od 17 do 18 roku życia,
22) realizowano projekt pn. "Bliżej Dziecka-Bliżej Rodziny - Program wspierania rodzin zastępczych w zakresie doskonalenia umiejętności opiekuńczo-wychowawczych oraz procesu usamodzielnienia wychowanków pieczy zastępczej". W ramach projektu: wyposażono 2 mieszkania chronione przy ul. Promiennej, prowadzono grupę wsparcia dla 9 niespokrewnionych z dzieckiem rodzin zastępczych, warsztaty grupowe dla 19 wychowanków oraz dzieci biologicznych ww. rodzin zastępczych, zorganizowano wyjazd integracyjny dla 40 uczestników. Zadanie dofinansowane przez MPiPS.
11. W ramach zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych dofinansowywanych ze środków PFRON wykonano:
1) dokonano zwrotu wydatków na instrumenty i usługi rynku pracy na rzecz 26osób
niepełnosprawnych poszukujących pracy i niepozostających w zatrudnieniu,
2) przyznano dofinansowanie 55 osobom niepełnosprawnym, w tym 28 dzieciom do uczestnictwa w turnusie rehabilitacyjnym i 27 opiekunom,
3) przyznano dofinansowanie 5 osobom do zakupu sprzętu rehabilitacyjnego,
4) dofinansowano 264 osobom, w tym 54 dzieciom koszt zakupu przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych na podstawie odrębnych przepisów,
5) udzielono dofinansowania w celu likwidacji barier:
- architektonicznych dla 9 osób niepełnosprawnch (przystosowanie łazienki),
- technicznych dla 18 osób niepełnosprawnych (w tym:1 platforma, akumulatory
do wózka, czytak, poręcze, łóżka rehabilitacyjne, słuchawki, siedzisko pod prysznic),
7) nadzorowano działalność Warsztatów Terapii Zajęciowej dla 70 uczestników,
8) rozpatrzono ogółem 586 wniosków, w tym 243 wnioski negatywnie z powodu niewystarczających środków z PFRON.
12. Świetlica dla Dzieci ,,Horyzont" na Os. Pawlikowskiego, PU - 13:
1) do Świetlicy uczęszczało 61 dzieci z 37 rodzin, wykonano 6632 osobodni,
2) kontynuowano stałe zajęcia: codzienne odrabianie lekcji i pomoc w nauce, możliwość korzystania z komputera z dostępem do internetu (8 stanowisk), gry i zabawy świetlicowe, posiłek, zebrania grupowe (podsumowanie dnia), zajęcia reedukacyjno - kompensacyjne, zebrania społeczności (49), zajęcia sportowe na boisku, sali gimnastycznej i turnieje piłki nożnej (88), zajęcia na basenie, projekcje filmów i zdjęć,
3) imprezy okolicznościowe, konkursy i turnieje (61), wyjścia do kina (4),
4) przeprowadzono 16 warsztatów gitarowych,
5) organizowano liczne wycieczki, w tym do: Parku Św. Mikołaja w Zatorze, Usrtonia
z wejściem na Czantorię, Sztolni ,,Czarnego Pstrąga" w Tarnowskicxh Górach, Wesołego Miasteczka w Chorzowie, Oświęcimia, Wisły Wielkiej,
6) zorganizowano 56 spotkań rodziców biologicznych z dziećmi umieszczonymi
w rodzinach zastępczych,
7) realizowano Projekt pn. ,,Tęczowy Most" - program rozwoju form pomocy dziecku
i rodzinie, w ramach którego: zakupiono sprzęt i wyposażenie turystyczne, biwakowe, trekkingowe, wyposażenie sali treningowej, zorganizowano 10-dniowy obóz wędrownym w teren Gorców i Pienin, warsztaty artystyczne ,,Art.-Dekor" dla dziewcząt, przeprowadzono treningi zastępowania agresji. Ogółem w projekcie uczestniczyło 43 dzieci. Zadanie dofinansowane przez MPiPS,
8) kontynuowano pracę z rodzicami: odwiedziny w domu (8), rozmowy indywidualne
z rodzicami w Świetlicy (196), zebrania z rodzicami (3),
9) uczestniczono w Turnieju Piłki Nożnej w Chorzowie pn. ,,Zachowaj trzeźwy umysł" - dwie drużyny wychowanków Świetlicy zajęły II i IV miejsce,
10) kontynuowano działalność Koła PTTK przy Świetlicy dla Dzieci ,,Horyzont".
Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Robert Przybyła |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Robert Przybyła |
Data wprowadzenia: | 2012-04-10 15:07:22 |
Opublikował: | Robert Przybyła |
Data publikacji: | 2012-04-10 15:08:39 |
Ostatnia zmiana: | 2012-04-16 10:36:36 |
Ilość wyświetleń: | 2868 |