Sprawozdanie merytoryczne z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żorach za 2010 rok
Żory, dnia 19.01.2011r.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI ZADAŃ ZA ROK 2010
MIEJSKIEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W ŻORACH
W Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej realizowano zadania z zakresu pomocy społecznej oraz rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych finansowane ze środków PFRON.
- W ramach realizacji zadań z zkresu pomocy społecznej wydano:
- 3.915 decyzji administracyjnych przyznających świadczenie,
- 149decyzji administracyjnych odmawiających przyznania pomocy,
- 47 postanowień, 185 zaświadczeń,
- 7 odwołań przesłano do Samorządowego Kolegium Odwoławczego (z czego 3 utrzymano w mocy, 2 przesłano do ponownego rozpatrzenia, w 1 przypadku oczekujemy na rozpatrzenie, w 1 przypadku zawieszono postępowanie )
- przeprowadzono 2.569 wywiadów środowiskowych oraz 162 wywiady alimentacyjne na zlecenie innych Ośrodków Pomocy Społecznej,
- przygotowano 625 pism w ramach współpracy z instytucjami oraz innymi Ośrodkami Pomocy Społecznej i Powiatowymi Centrami Pomocy Rodzinie.
- W okresie sprawozdawczym objęto pomocą:
- materialną i instytucjonalną - 865 rodzin, (2360 osób w rodzinach),
- pracą socjalną - 269 rodzin,
- poradnictwem prawnym - 222 rodziny ( udzielono 235 porad prawnych ).
- Realizowano pomoc instytucjonalną, w tym:
- skierowano do Ośrodka Interwencji Kryzysowej (wyżywienie) -96 osób,
- skierowano do Świetlicy dla Dzieci - 57 dzieci, do Ochronki Caritas - 33 dzieci,
- zakwalifikowano na kolonie letnie organizowane przez Kuratorium Oświaty oraz Komendę Chorągwi ZHP - 19 dzieci,
- umieszczono w Miejskim Domu Pomocy Społecznej w Żorach - 9 osób, oczekuje na umieszczenie - 12 osób, skierowano do innych domów pomocy społecznej - 9 osób i oczekuje na umieszczenie - 9 osób,
- skierowano do Noclegowni w Żorach - 57 osób, zapewniono 5131 noclegów, mieszkańcom ul. Gwarków udostępniono łaźnie, zapewniono 1596 kąpieli,
- zakwaterowano w mieszkaniach chronionych dla osób bezdomnych oraz dla osób z zaburzeniami psychicznymi - 13 osób, w tym 1 dziecko.
- Prowadzono całoroczną zbiórkę mebli, sprzętu AGD, wózków dziecięcych, wózków inwalidzkich, art. szkolnych oraz żywności - z tej formy pomocy skorzystało 259 rodzin.
- Realizowano projekt systemowy - "Szansa na przyszłość - program aktywizacji społeczno-zawodowej osób korzystających z pomocy społecznej w mieście Żory" - objęto 22 osoby.
- Zlecono Caritas Archidiecezji Katowickiej i nadzorowano zadanie pn. ,,Prowadzenie świetlic środowiskowych (placówek wsparcia dziennego) w Żorach działających w najbliższym środowisku lokalnym dziecka", (uczestniczyło 33 dzieci),
- Prowadzono działania środowiskowe, w tym: zorganizowano II Piknik Profilaktyczny ,,Potrafię inaczej" (uczestniczyło ok. 300 osób), akcję społeczną ,,Stop przemocy i uzależnieniom wśród dzieci i młodzieży" na ul. Promiennej, współuczestniczono w organizacji kampanii ,,16 dni Przeciwdziałania Przemocy".
- Pomocy społecznej udzielono osobom i rodzinom w szczególności z powodu:
Powód trudnej sytuacji życiowej |
Liczba rodzin |
Liczba osób w rodzinie | ||
|
2009 |
2010 |
2009 |
2010 |
Ubóstwo |
478 |
525 |
1306 |
1486 |
Sieroctwo |
1 |
4 |
2 |
8 |
Bezdomność |
77 |
88 |
85 |
102 |
Potrzeba ochrony macierzyństwa |
89 |
86 |
414 |
404 |
Bezrobocie |
360 |
430 |
1089 |
1283 |
Niepełnosprawność |
207 |
269 |
470 |
581 |
Długotrwała lub ciężka choroba |
266 |
267 |
557 |
548 |
Bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gosp.domowego |
209 |
233 |
784 |
890 |
Przemoc w rodzinie |
26 |
43 |
94 |
144 |
Alkoholizm |
53 |
42 |
79 |
101 |
Narkomania |
3 |
5 |
3 |
8 |
Trudności w przystosowaniu do życia po opuszczeniu zakładu karnego |
19 |
19 |
34 |
26 |
Zdarzenie losowe i sytuacja kryzysowa |
10 |
12 |
28 |
32 |
- Realizowano wypłatę świadczeń pieniężnych, pomoc rzeczową oraz w usługach:
Lp. |
Rodzaj świadczenia |
Liczba świadczenio-biorców |
Liczba świadczeń |
Kwota świadczeń w zł |
|
Opłata składki na ubezpieczenie zdrowotne od zasiłkobiorców i zawodowych rodzin zastępczych |
108 |
930 |
40.598 |
|
Wynagrodzenia opiekuna prawnego |
1 |
1 |
244 |
|
Opłata składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe |
7 |
62 |
38.522 |
4. |
Specjalistyczne usługi opiekuńcze przysługujące na podstawie przepisów o ochronie zdrowia psychicznego |
2 |
187 |
2.805 |
5. |
Zasiłki stałe |
96 |
899 |
309.454 |
6. |
Zasiłki okresowe |
230 |
778 |
254.976 |
7. |
Usługi opiekuńcze podstawowe tzw. gospodarcze oraz specjalistyczne |
76 |
18.179 |
183.372 |
8. |
Dożywianie dzieci i młodzieży w okresie nauki w szkole (obiady) |
402 |
43.157 |
146.798 |
9. |
Gorący posiłek dla osób dorosłych |
117 |
16.238 |
72.014 |
10. |
Dożywianie dzieci w przedszkolach |
81 |
6.994 |
27.775 |
11. |
Bony żywnościowe - program |
52 |
103 |
11.920 |
12. |
Zasiłki celowe na zakup żywność - program |
361 |
732 |
138.938 |
13. |
Pokrycie kosztów pobytu w schroniskach dla osób bezdomnych skierowanych poza gminę |
15 |
845 |
11.704 |
14. |
Pomoc finansowa na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne |
10 |
15 |
1.001 |
15. |
Sprawienie pogrzebu |
1 |
1 |
3.588 |
16. |
Zasiłek celowy na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego |
1 |
1 |
700 |
17. |
Zasiłki celowe i w naturze (odzież, leki, wydatki mieszkaniowe, opał i inne) |
407 |
1.257
|
173.570 |
18. |
Odpłatność za pobyt mieszkańców Żor umieszczonych w Domach Pomocy Społecznej |
26 |
248 |
414.453 |
19. |
Zasiłki celowe dla rodzin rolniczych - poszkodowanych w wyniku powodzi |
7 |
7 |
15.000 |
20. |
Pomoc pieniężna na częściowe pokrycie kosztów utrzymania dziecka w rodzinie zastępczej |
141 |
1692 |
1.056.907 |
21. |
Pokrycie kosztów utrzymania dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych na terenie innego powiatu |
4 |
48 |
106.371 |
22. |
Pomoc pieniężna na kontynuowanie nauki dla wychowanków |
20 |
134 |
64.534 |
23. |
Pomoc pieniężna na usamodzielnienie |
5 |
5 |
23.028 |
24. |
Pomoc na uzyskanie odpowiednich warunków mieszkaniowych |
6 |
37 |
13.680 |
25. |
Pomoc na zagospodarowanie w formie rzeczowej |
3 |
3 |
7.985 |
10. W ramach Działu Profilaktyki i Opieki nad Dzieckiem i Rodziną w 2010r. wykonano następujące zadania:
1) zorganizowano i przeprowadzono warsztaty "szkoły dla rodziców" dla 9 rodziców zastępczych oraz zajęcia o charakterze profilaktyczno-wychowawczym dla 9 wychowanków rodzin zastępczych,
2) w ramach Programu Wspierania Jednostek Samorządu Terytorialnego w Budowaniu Lokalnego Systemu Opieki nad Dzieckiem i Rodziną - zrealizowano Projekt pn. "Bo ważny jest dom". Z otrzymanych środków doposażono w meble, sprzęt AGD, sprzęt RTV, sprzęt komputerowy, gry edukacyjne, zabawki i książki dom gminny w Żorach, ul. Pukowca 8, wynajęty na podstawie umowy dzierżawy z dnia 12.08.2010r. rodzinie zastępczej pełniącej funkcję pogotowia rodzinnego. Ponadto, doposażono w meble, sprzęt RTV, sprzęt komputerowy, gry edukacyjne, zabawki i książki funkcjonujące już 2 rodziny zastępcze zawodowe, w tym jedną rodzinę wielodzietną oraz jedną rodzinę zastępczą o charakterze pogotowia rodzinnego,
3) realizowano postanowienia Sądu, Wydziału Rodzinnego i Nieletnich w zakresie umieszczenia dziecka w placówkach opiekuńczo-wychowawczych: 3 dzieci pozostaje w Rodzinnym Domu Dziecka w Koszęcinie, jedno dziecko opuściło Ośrodek Opiekuńczo-Wychowawczy w Gliwicach i zostało skierowane do Hospicjum dla dzieci w Mysłowicach,
4) zwrócono się do 375 Ośrodków Pomocy Społecznej oraz Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie działających na terenie całego kraju z wnioskiem o wydanie skierowania do placówki opiekuńczo-wychowawczej lub specjalistycznej rodziny zastępczej dla 1 dziecka,
5) zrealizowano postanowienia Sądu w zakresie odbioru w trybie nagłym 10 dzieci i umieszczenia ich w rodzinach zastępczych,
6) utrzymywano 99 rodzin zastępczych ( w tym spokrewnionych z dzieckiem - 75, niespokrewnionych z dzieckiem - 18, zawodowych - 6 w tym: wielodzietnych - 4, pełniących funkcję pogotowia rodzinnego -2), które wychowywały 141 dzieci,
7) poza terenem Miasta Żory funkcjonowało 6 rodzin zastępczych niespokrewnionych z dzieckiem, które wychowywały 9 dzieci oraz 3 rodziny zastępcze zawodowe, które wychowywały 17 dzieci pochodzących z terenu Miasta Żory,
8) przeszkolono 3 kandydatów na rodziny zastępcze zawodowe,
9) przeszkolono 4 rodziny na kandydatów na rodziców zastępczych niespokrewnionych z dzieckiem,
9) zawiązano 2 nowe zawodowe rodziny zastępcze w tym: 1 o charakterze pogotowia rodzinnego i 1 rodzinę wielodzietną,
10) objęto pomocą 20 usamodzielnionych wychowanków ( w tym: 16 wychowanków
z rodzin zastępczych oraz 4 wychowanków z placówek), w formie comiesięcznej pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki, pomocy w zapewnieniu odpowiednich warunków mieszkaniowych lub pomocy rzeczowej w zapewnieniu odpowiednich warunków mieszkaniowych oraz pomocy rzeczowej obejmującej wyposażenie mieszkania.
11) prowadzono mieszkanie chronione dla 3 wychowanków rodziny zastępczej,
12) 13 wychowanków rodzin zastępczych ukończyło 18 rok życia i rozpoczęło realizację Indywidualnych Programów Usamodzielnienia,
13) monitorowano na bieżącą absencję szkolną oraz postępy w nauce 20 pełnoletnich wychowanków rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo-wychowawczych,
14) przygotowano 12 porozumień w sprawie umieszczenia dzieci i wysokości wydatków ponoszonych na ich utrzymanie, pochodzących z obcych powiatów a umieszczonych w spokrewnionych i niespokrewnionych rodzinach zastępczych na terenie Żor,
15) sporządzono 21 opinii o kandydatach na rodziców zastępczych,
16) na bieżąco monitorowano rodziców zagrożonych utratą władzy rodzicielskiej,
17) zorganizowano 2 spotkania Interdyscyplinarnego Zespoły Pomocy Dziecku i Rodzinie, 18) prowadzono pracę terapeutyczną z 27 rodzinami zastępczymi, w których występowały problemy wychowawcze związane z okresem dojrzewania wychowanków,
19) nadzorowano sytuację szkolno-wychowawczą 63 wychowanków rodzin zastępczych,
20) przeprowadzono 82 wywiady środowiskowe z rodzicami biologicznymi oraz 92 postępowania administracyjne w celu ustalenia odpłatności rodziców biologicznych za pobyt dzieci w rodzinach zastępczych,
21) na polecenie Sądu sporządzono 60 sprawozdań dotyczących aktualnej sytuacji rodziców biologicznych dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych,
22) przeprowadzono 165 wywiadów środowiskowych w rodzinach zastępczych oraz przesłano do Sądu 91 ocen dotyczących sytuacji opiekuńczo-wychowawczej dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych,
23) zorganizowano regularne widzenia z rodzicami biologicznymi dla 12 dzieci przebywających w rodzinach zastępczych,
24) współpracowano z 30 Ośrodkami Pomocy Społecznej z innych powiatów,
25) w ramach współpracy z Instytucjami i osobami prywatnymi sporządzono 317 pism,
26) uregulowano sytuację prawną 1 dziecka poprzez jego przysposobienie przez rodzinę zastępczą.
27) w ramach prowadzonej pracy socjalnej 6 dzieci wróciło do rodziców biologicznych,
28) nawiązano współpracę z Fundacją Robinson zajmującą się wszechstronnym wsparciem młodzieży w celu uzyskania pomocy dla 4 wychowanków rodzin zastępczych.
11. W ramach zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych dofinansowywanych ze środków PFRON wykonano:
- udzielono dofinansowania pracodawcy na utworzenie jednego stanowiska pracy dla
osoby niepełnosprawnej, - dokonano zwrotu wydatków na instrumenty i usługi rynku pracy na rzecz 28 osób
niepełnosprawnych poszukujących pracy i niepozostających w zatrudnieniu, - przyznano dofinansowanie 112 osobom do uczestnictwa w turnusie rehabilitacyjnym,
w tym 47 osobom dorosłym, 24 opiekunom osób dorosłych, 21 dzieciom
niepełnosprawnym i 20 ich opiekunom, - przyznano dofinansowanie 8 osobom do zakupu sprzętu rehabilitacyjnego,
- dofinansowano 202 osobom koszt zakupu przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych na podstawie odrębnych przepisów,
- udzielono dofinansowania na likwidację barier:
- architektonicznych dla 1 osoby niepełnosprawnej (budowa podjazdu),
- w komunikowaniu się dla 12 osób niepełnosprawnych (sprzęt komputerowy),
- technicznych dla 8 osób niepełnosprawnych (2 platformy, poręcze, łóżka rehabilitacyjne, słuchawki, siedzisko pod prysznic, rowerek trójkołowy),
7) sprawowano nadzór nad działalnościąWarsztatów Terapii Zajęciowej dla 70 uczestników.
8) - rozpatrzono ogółem 562 wnioski, w tym negatywnie 247 wniosków z powodu niewystarczających środków z PFRON.
12. Świetlica dla Dzieci ,,Horyzont" na Os. Pawlikowskiego, PU - 13:
1) do Świetlicy uczęszczało 65 dzieci z 35 rodzin, wykonano 6321 osobodni,
2) kontynuowano stałe zajęcia: codzienne odrabianie lekcji i pomoc w nauce, możliwość korzystania z komputera z dostępem do Internetu (8 stanowisk), gry i zabawy świetlicowe, posiłek, zebrania grupowe (podsumowanie dnia), zajęcia reedukacyjno - kompensacyjne, zebrania społeczności (42), zajęcia sportowe na boisku, sali gimnastycznej i turnieje piłki nożnej (60), zajęcia na basenie (17), projekcje filmów i zdjęć (22), imprezy okolicznościowe (9), konkursy i turnieje (18), wyjścia do kina (5),
3) prowadzono zajęcia warsztatowe z zakresu majsterkowania (14 spotkań),
4) organizowano wycieczki: Beskid Żywiecki - Soblówka i Pasmo Wielkiej Raczy, zwiedzanie jaskiń w Jurze Krakowsko-Częstochowskiej, Międzybrodzie Bielskie - Góra Żar, ZOO w Opolu, Aqua Park w Tarnowskich Górach, Ustroń - ,,Park Leśnych niespodzianek", Cieszyn - wyjazd do teatru połączony ze zwiedzaniem miasta,
5) zorganizowano kolonie letnie do Dąbek (20 dzieci) oraz obóz wędrowny po Beskidzie Żywieckim (10 dzieci),
6) realizowano Projekt pn. ,,Tęczowy Most", w ramach którego: prowadzono kółko plastyczne (30 godz.), dekoracyjno - fluorystyczne (30 godz.) oraz trening pracy twórczej (32 godz.), zadanie dofinansowane przez MPiPS,
7) kontynuowano pracę z rodzicami: odwiedziny w domu (5), rozmowy indywidualne z rodzicami w Świetlicy (215), zebrania z rodzicami (3),
8) uczestniczono w Turnieju Piłki Nożnej w Chorzowie pn. ,,Zachowaj trzeźwy umysł" - dwie drużyny wychowanków Świetlicy zajęły II i III miejsce,
9) uczestniczono w V Ogółnopolskim Turnieju w Siatkówce Górskiej na Hali Rycerzowej (zajęcie IV miejsca),
10) uczestniczono w eliminacjach do projektu pn. ,,Z hałdy w Himalaje",
11) utworzono Koło PTTK przy Świetlicy dla Dzieci ,,Horyzont".
Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Robert Przybyła |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Robert Przybyła |
Data wprowadzenia: | 2011-09-01 11:33:47 |
Opublikował: | Robert Przybyła |
Data publikacji: | 2011-09-01 11:36:03 |
Ostatnia zmiana: | 2011-09-01 11:36:18 |
Ilość wyświetleń: | 1693 |