Żory, dnia 23.01.2013 r.

 

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI ZADAŃ ZA ROK 2012

MIEJSKIEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W ŻORACH

 

W Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej realizowano zadania z zakresu pomocy społecznej, wspierania rodziny i pieczy zastępczej  oraz rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych finansowane ze środków PFRON.

1.      W ramach realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej wydano:

-          4.048  decyzji administracyjnych przyznających świadczenie z pomocy społecznej,

-          73 decyzje administracyjne odmawiające przyznanie pomocy społecznej,

-          33 postanowienia, 212 zaświadczeń,

-          10 odwołań przesłano do Samorządowego Kolegium Odwoławczego (z czego 2 utrzymano w mocy, 6 przesłano do ponownego rozpatrzenia, 1 odesłano bez rozpatrzenia, 1 oczekuje na rozstrzygnięcie),

-          przeprowadzono 1.934 rodzinne wywiady środowiskowe w celu przyznania świadczeń oraz  134 wywiady alimentacyjne na zlecenie innych Ośrodków,

-          przygotowano 474 pisma w ramach współpracy z innymi instytucjami oraz OPS,

2.      W okresie sprawozdawczym objęto pomocą:

-    materialną i instytucjonalną - 702 rodziny lub osoby,     pracą socjalną - 174 rodziny,

-  wszczęto lub kontynuowano procedurę "Niebieskie Karty" - w 141 sprawach oraz             zorganizowano 424 posiedzenia grupy roboczej,

-    poradnictwem prawnym -  481 rodzin,  ( udzielono 558 porad prawnych ).

3.      Realizowano pomoc instytucjonalną, w tym:

-          skierowano do Ośrodka Interwencji Kryzysowej (wyżywienie) - 139 osób,

-          skierowano do Świetlicy dla Dzieci - 65 dzieci, do Ochronki Caritas - 38 dzieci,

-          zakwalifikowano na kolonie  organizowane przez kuratorium Oświaty -10 dzieci,

-          umieszczono w MDPS w Żorach - 6 osób, oczekuje na umieszczenie 14 osób, skierowano do innych domów  pomocy  - 5 osób, oczekuje na umieszczenie - 9 osób,

-          skierowano do Noclegowni w Żorach - 56 osób a z noclegu skorzystało 66 osób, zapewniono 5.846 noclegów,

-          zapewniono 1.404 kąpiele mieszkańcom lokali socjalnych na ul.Gwarków,

-          zakwaterowano w mieszkaniach chronionych 15 osób, w tym 1 matkę z dzieckiem,

4.      Prowadzono całoroczną zbiórkę mebli, sprzętu AGD, RTV, wózków dziecięcych, wózków inwalidzkich,  oraz żywności - z tej formy pomocy skorzystało 29 rodzin.

5.      Nadzorowano realizację zadań z zakresu działalności pożytku publicznego zleconych  Caritas Archidiecezji Katowickiej, Stowarzyszeniu Pomocy Dzieciom oraz Stowarzyszeniu "ECCE HOMO".

6.      Pomocy społecznej udzielono osobom i rodzinom w szczególności z powodu:

 

Powód trudnej sytuacji życiowej

Liczba rodzin

Liczba osób

w rodzinie

Lata:

2011

2012

2011

2012

Ubóstwo

483

469

1304

1288

Sieroctwo

3

1

3

1

Bezdomność

78

83

83

94

Potrzeba  ochrony macierzyństwa

84

88

405

449

Bezrobocie

374

327

1133

952

Niepełnosprawność

240

253

494

526

Długotrwała lub ciężka choroba

251

179

488

361

Bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych

i prowadzeniu gosp.domowego

 

201

 

143

 

779

 

558

Przemoc w rodzinie

15

22

45

70

Alkoholizm

32

33

51

45

Narkomania

3

3

6

6

Trudności w przystosowaniu do życia po opuszczeniu zakładu karnego

22

10

37

23

Brak umiejętności w przystosowaniu do życia po opuszczeniu placówki opiek.-wych.

4

0

6

0

Zdarzenie losowe i sytuacja kryzysowa

7

5

21

8

 

> 7.      Realizowano wypłatę świadczeń pieniężnych, pomoc rzeczową oraz w usługach:

Lp.

Rodzaj świadczenia

Liczba świadczenio-biorców

Liczba świadczeń

1.     

Opłata składki na ubezpieczenie zdrowotne

122

1.063

2.     

wynagrodzenie opiekuna prawnego

5

42

4.

Specjalistyczne usługi opiekuńcze przysługujące na podstawie przepisów o ochronie zdrowia psychicznego

2

400 godz.

5.

Zasiłki stałe

103

1.003

6.

Zasiłki okresowe

265

899

7.

Usługi opiekuńcze podstawowe  oraz specjalistyczne

79

21.093 godz.

8.

Dożywianie dzieci i młodzieży w okresie nauki w szkole (obiady)

 

394

 

47.773

9.

Gorący posiłek dla osób dorosłych

159

17.627

10.

Dożywianie dzieci w  przedszkolach

92

7.105

11.

Bony żywnościowe - program

65

140

12.

Zasiłki celowe na zakup żywność - program

284

594

13.

Pokrycie kosztów pobytu w schroniskach dla  osób bezdomnych skierowanych poza gminę

 

28

2.987

noclegów

14.

Pomoc finansowa na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne

 

11

 

17

15.

Sprawienie pogrzebu

7

7

 

16.

Zasiłki celowe i w naturze (odzież, leki, wydatki mieszkaniowe, opał i inne)

 

464

 

818

17.

Odpłatność za pobyt mieszkańców  Żor umieszczonych       w  domach  pomocy  społecznej

 

35

 

      404

18.

Pomoc pieniężna na  pokrycie kosztów utrzymania dziecka w rodzinie zastępczej

 

95 rodzin

 

1726

19.

Pokrycie kosztów utrzymania dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych na terenie innego powiatu

 

5

 

56

20.

Pomoc pieniężna na kontynuowanie nauki dla wychowanków

 

27

 

224

21.

Pomoc pieniężna na usamodzielnienie

2

2

 

22.

Pomoc na uzyskanie odpowiednich warunków mieszkaniowych

 

6

 

37

23.

Pomoc na zagospodarowanie w formie rzeczowej

3

3

 

10. W ramach Działu Profilaktyki i Opieki nad Dzieckiem i Rodziną wykonano:

 

1)      na terenie miasta utrzymywano 97 rodzin zastępczych (w tym spokrewnionych
z dzieckiem - 55, niezawodowych 36, zawodowych - 6 w tym: wielodzietnych - 3, pełniących funkcję pogotowia rodzinnego -1), które wychowywały 152 dzieci,

2)      poza terenem miasta funkcjonowało: 8 rodzin zastępczych niezawodowych, w których wychowywano 14 dzieci i 2 rodziny zastępcze zawodowe w których wychowywano  14 dzieci  pochodzących  z  Żor,

3)      sporządzono 136 planów pomocy dziecku  umieszczonemu w pieczy zastępczej,

4)      wydano 229 decyzji administracyjnych w sprawie przyznania świadczeń pieniężnych rodzinom zastępczym oraz dorosłym wychowankom,

5)      wydano 246 decyzji ustalających odpłatność rodziców biologicznych za pobyt dzieci
w rodzinach zastępczych,

6)      nadzorowano sytuację szkolno-wychowawczą 122 wychowanków rodzin zastępczych,

7)      zrealizowano postanowienia Sądu Rejonowego w Żorach zakresie odbioru
w trybie nagłym 17 dzieci i umieszczenia ich w rodzinach zastępczych,

8)      przeszkolono 4 rodziny na kandydatów na rodziców zastępczych,

9)      objęto pomocą asystenta rodziny - 10 rodzin,

10)      w ramach sponsoringu pozyskano pomoc rzeczową i finansową na rzecz rodziny zastępczej pełniącej funkcję pogotowia rodzinnego,

11)      objęto pomocą 27 usamodzielnionych wychowanków ( w tym: 21 wychowanków
z rodzin zastępczych oraz 6 wychowanków z placówek)  w formie comiesięcznej pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki, pomocy z zapewnieniu odpowiednich warunków mieszkaniowych lub pomocy rzeczowej,  

12)      prowadzono 2 mieszkania chronione dla 6 wychowanków rodzin zastępczych,

13)      10 wychowanków rodzin zastępczych ukończyło 18 rok życia i rozpoczęło realizację Indywidualnych Programów Usamodzielnienia,

14)      monitorowano  absencję szkolną oraz postępy w nauce 27 pełnoletnich wychowanków rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo-wychowawczych,

15)      przygotowano 30 projektów porozumień w sprawie umieszczenia i pokrycia kosztów utrzymania dzieci pochodzących z innych powiatów a umieszczonych w  rodzinach zastępczych w Żorach,

16)      sporządzono 8 opinii o kandydatach na rodziców zastępczych,

17)      zorganizowano15 spotkań Interdyscyplinarnego Zespołu Pomocy Dziecku i Rodzinie,

18)       nadzorowano sytuację szkolno-wychowawczą 122 wychowanków rodzin zastępczych, 

19)      przeprowadzono 246 postępowań administracyjnych w celu wydania decyzji ustalających odpłatność  rodziców biologicznych za pobyt dzieci w pieczy zastępczej,

20)      na polecenie sądu sporządzono 122 sprawozdania dotyczące aktualnej sytuacji rodziców biologicznych dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych,

21)      przesłano do Sądu 199 ocen dotyczących sytuacji opiekuńczo-wychowawczej dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych,

22)      współpracowano z 30 organizatorami pieczy zastępczej z innych powiatów,

23)      przygotowano 270 pisma w ramach współpracy z innymi instytucjami,

24)      w  wyniku  prowadzonej pracy socjalnej 7 dzieci wróciło do rodziców biologicznych
a 2 dzieci zostało adoptowanych przez rodziców zastępczych,

25)      realizowano projekty w ramach Resortowego Programu Wspierania Rodziny i Systemu Pieczy Zastępczej i pozyskano dofinansowanie ze środków MPiPS na: przeszkolenie
5 kandydatów na niezawodowe rodziny zastępcze i 1 kandydata na prowadzenie rodzinnego domu dziecka, zorganizowanie warsztatów dla 10 istniejących rodzin zastępczych pn. "Wychowanie bez porażek" oraz zatrudnienie 2 asystentów rodziny.

 

> 11.  W ramach zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych dofinansowywanych ze środków  PFRON :

 

1)                  dokonano zwrotu wydatków na instrumenty i usługi rynku pracy na rzecz 36 osób
     
niepełnosprawnych poszukujących pracy i niepozostających  w   zatrudnieniu,

2)            dokonano zwrotu kosztów wyposażenia 1 stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej,

3)            dofinansowano 2 osobom koszty związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej,

4)             przyznano dofinansowanie 168 osobom dorosłym i 30 dzieciom oraz 111 opiekunom    do uczestnictwa w turnusie rehabilitacyjnym,

5)             dofinansowano  5 osobom  zakup sprzętu  rehabilitacyjnego,

6)             dofinansowano 200 osobom, w tym 49 dzieciom   zakup przedmiotów    ortopedycznych i środków pomocniczych na podstawie odrębnych przepisów,

7)                  udzielono dofinansowania w celu likwidacji barier:

      -  architektonicznych - 13 osobom niepełnosprawnym (przystosowanie łazienek,                    budowa   podjazdu,  likwidacja progu),  

      -  technicznych  -   18 osobom niepełnosprawnym (w tym na zakup: łóżek      rehabilitacyjnych, rowerków trójkołowych, urządzenia do etykietowania dla osób          niewidomych, podnośnika wannowego, krzesełka toaletowego,  urządzenia       wspomagającego słyszenie),

      - w komunikowaniu się -  22 osobom dofinansowano zakup sprzętu komputerowego,

7)   nadzorowano  działalność Warsztatów Terapii Zajęciowej dla 75 uczestników,

8) rozpatrzono ogółem 557 wniosków na dofinansowanie zadań z zakresu rehabilitacji społecznej dofinansowywanych ze środków PFRON,

9) w ramach realizacji pilotażowego programu "Aktywny Samorząd", udzielono dofinansowania: 2 osobom na zakup oprzyrządowania do posiadanego samochodu,           2 osobom na zakup wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym, 1 osobie na opłatę kursu prawa jazdy oraz 3 osobom na pokrycie kosztów pobytu dziecka w przedszkolu.

 

12. Świetlica dla Dzieci "Horyzont" na Os. Pawlikowskiego, PU - 13:

 

1)      do Świetlicy uczęszczało 65 dzieci z 37 rodzin, wykonano 4743 osobodni,

2)      kontynuowano stałe zajęcia: codzienne odrabianie lekcji i pomoc w nauce, możliwość korzystania z komputera z dostępem do internetu (8 stanowisk), gry i zabawy świetlicowe, posiłek,  zebrania grupowe (podsumowanie dnia), zajęcia reedukacyjno - kompensacyjne,  zebrania społeczności (57), zajęcia sportowe na boisku, sali gimnastycznej  i treningi  piłki nożnej, zajęcia na basenie, projekcje filmów i zdjęć (92),             

3)      organizowano imprezy okolicznościowe, w tym: śniadanie wielkanocne, Dzień Dziecka, uroczyste rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego, spotkanie z Mikołajem, Wigilię
z Jasełkami w wykonaniu wychowanków Świetlicy oraz liczne konkursy i turnieje (105),

4)      przeprowadzono 15 warsztatów fluorystyczno-dekoracyjnych,

5)      zorganizowano wycieczki do: Wisły Wielkiej - 2-dniowy biwak zimowy z harcerzami
w Harcerskim Ośrodku Wodnym, Muzeum Chleba w Radzionkowie, Warszawy
(w programie: Muzeum Powstania Warszawskiego, Cmentarz na Powązkach, Starówka, Plac Zamkowy, Strefa Kibica Euro 2012),

6)      W  ramach zrealizowanego projektu "Szlakiem Alternatyw" dofinansowanego ze środków MPiPS zorganizowano: wycieczki w Beskid Śląski (1 dzień), Beskid Żywiecki - Babia Góra (2 dni), na Jurę Krakowsko-Częstochowską w połączeniu ze zwiedzaniem jaskiń (3dni), do Ośrodka Konnego w Rybniku-Stodołach oraz 14 wyjazdów na ściankę wspinaczkową w Pawłowicach pod opieką instruktora. Poza tym, przeprowadzono 42 grupowe zajęcia plastyczne oraz liczne zajęcia rekreacyjno-sportowe i relaksacyjne. Zakupiono również wyposażenie do nowej bawialni- "Chatka Puchatka". W projekcie uczestniczyło 44 dzieci,

7)      odbyło się 67 godzin spotkań rodziców biologicznych z 16 dziećmi umieszczonymi
w rodzinach zastępczych,

8)      kontynuowano działalność Koła PTTK przy Świetlicy dla Dzieci "Horyzont".