Sprawozdanie merytoryczne z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żorach w 2012 roku
Żory, dnia 23.01.2013 r.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI ZADAŃ ZA ROK 2012
MIEJSKIEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W ŻORACH
W Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej realizowano zadania z zakresu pomocy społecznej, wspierania rodziny i pieczy zastępczej oraz rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych finansowane ze środków PFRON.
1. W ramach realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej wydano:
- 4.048 decyzji administracyjnych przyznających świadczenie z pomocy społecznej,
- 73 decyzje administracyjne odmawiające przyznanie pomocy społecznej,
- 33 postanowienia, 212 zaświadczeń,
- 10 odwołań przesłano do Samorządowego Kolegium Odwoławczego (z czego 2 utrzymano w mocy, 6 przesłano do ponownego rozpatrzenia, 1 odesłano bez rozpatrzenia, 1 oczekuje na rozstrzygnięcie),
- przeprowadzono 1.934 rodzinne wywiady środowiskowe w celu przyznania świadczeń oraz 134 wywiady alimentacyjne na zlecenie innych Ośrodków,
- przygotowano 474 pisma w ramach współpracy z innymi instytucjami oraz OPS,
2. W okresie sprawozdawczym objęto pomocą:
- materialną i instytucjonalną - 702 rodziny lub osoby, pracą socjalną - 174 rodziny,
- wszczęto lub kontynuowano procedurę "Niebieskie Karty" - w 141 sprawach oraz zorganizowano 424 posiedzenia grupy roboczej,
- poradnictwem prawnym - 481 rodzin, ( udzielono 558 porad prawnych ).
3. Realizowano pomoc instytucjonalną, w tym:
- skierowano do Ośrodka Interwencji Kryzysowej (wyżywienie) - 139 osób,
- skierowano do Świetlicy dla Dzieci - 65 dzieci, do Ochronki Caritas - 38 dzieci,
- zakwalifikowano na kolonie organizowane przez kuratorium Oświaty -10 dzieci,
- umieszczono w MDPS w Żorach - 6 osób, oczekuje na umieszczenie 14 osób, skierowano do innych domów pomocy - 5 osób, oczekuje na umieszczenie - 9 osób,
- skierowano do Noclegowni w Żorach - 56 osób a z noclegu skorzystało 66 osób, zapewniono 5.846 noclegów,
- zapewniono 1.404 kąpiele mieszkańcom lokali socjalnych na ul.Gwarków,
- zakwaterowano w mieszkaniach chronionych 15 osób, w tym 1 matkę z dzieckiem,
4. Prowadzono całoroczną zbiórkę mebli, sprzętu AGD, RTV, wózków dziecięcych, wózków inwalidzkich, oraz żywności - z tej formy pomocy skorzystało 29 rodzin.
5. Nadzorowano realizację zadań z zakresu działalności pożytku publicznego zleconych Caritas Archidiecezji Katowickiej, Stowarzyszeniu Pomocy Dzieciom oraz Stowarzyszeniu "ECCE HOMO".
6. Pomocy społecznej udzielono osobom i rodzinom w szczególności z powodu:
Powód trudnej sytuacji życiowej |
Liczba rodzin |
Liczba osób w rodzinie | ||
Lata: |
2011 |
2012 |
2011 |
2012 |
Ubóstwo |
483 |
469 |
1304 |
1288 |
Sieroctwo |
3 |
1 |
3 |
1 |
Bezdomność |
78 |
83 |
83 |
94 |
Potrzeba ochrony macierzyństwa |
84 |
88 |
405 |
449 |
Bezrobocie |
374 |
327 |
1133 |
952 |
Niepełnosprawność |
240 |
253 |
494 |
526 |
Długotrwała lub ciężka choroba |
251 |
179 |
488 |
361 |
Bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gosp.domowego |
201 |
143 |
779 |
558 |
Przemoc w rodzinie |
15 |
22 |
45 |
70 |
Alkoholizm |
32 |
33 |
51 |
45 |
Narkomania |
3 |
3 |
6 |
6 |
Trudności w przystosowaniu do życia po opuszczeniu zakładu karnego |
22 |
10 |
37 |
23 |
Brak umiejętności w przystosowaniu do życia po opuszczeniu placówki opiek.-wych. |
4 |
0 |
6 |
0 |
Zdarzenie losowe i sytuacja kryzysowa |
7 |
5 |
21 |
8 |
> 7. Realizowano wypłatę świadczeń pieniężnych, pomoc rzeczową oraz w usługach:
Lp. |
Rodzaj świadczenia |
Liczba świadczenio-biorców |
Liczba świadczeń |
1. |
Opłata składki na ubezpieczenie zdrowotne |
122 |
1.063 |
2. |
wynagrodzenie opiekuna prawnego |
5 |
42 |
4. |
Specjalistyczne usługi opiekuńcze przysługujące na podstawie przepisów o ochronie zdrowia psychicznego |
2 |
400 godz. |
5. |
Zasiłki stałe |
103 |
1.003 |
6. |
Zasiłki okresowe |
265 |
899 |
7. |
Usługi opiekuńcze podstawowe oraz specjalistyczne |
79 |
21.093 godz. |
8. |
Dożywianie dzieci i młodzieży w okresie nauki w szkole (obiady) |
394 |
47.773 |
9. |
Gorący posiłek dla osób dorosłych |
159 |
17.627 |
10. |
Dożywianie dzieci w przedszkolach |
92 |
7.105 |
11. |
Bony żywnościowe - program |
65 |
140 |
12. |
Zasiłki celowe na zakup żywność - program |
284 |
594 |
13. |
Pokrycie kosztów pobytu w schroniskach dla osób bezdomnych skierowanych poza gminę |
28 |
2.987 noclegów |
14. |
Pomoc finansowa na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne |
11 |
17 |
15. |
Sprawienie pogrzebu |
7 |
7 |
16. |
Zasiłki celowe i w naturze (odzież, leki, wydatki mieszkaniowe, opał i inne) |
464 |
818 |
17. |
Odpłatność za pobyt mieszkańców Żor umieszczonych w domach pomocy społecznej |
35 |
404 |
18. |
Pomoc pieniężna na pokrycie kosztów utrzymania dziecka w rodzinie zastępczej |
95 rodzin |
1726 |
19. |
Pokrycie kosztów utrzymania dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych na terenie innego powiatu |
5 |
56 |
20. |
Pomoc pieniężna na kontynuowanie nauki dla wychowanków |
27 |
224 |
21. |
Pomoc pieniężna na usamodzielnienie |
2 |
2 |
22. |
Pomoc na uzyskanie odpowiednich warunków mieszkaniowych |
6 |
37 |
23. |
Pomoc na zagospodarowanie w formie rzeczowej |
3 |
3 |
10. W ramach Działu Profilaktyki i Opieki nad Dzieckiem i Rodziną wykonano:
1) na terenie miasta utrzymywano 97 rodzin zastępczych (w tym spokrewnionych
z dzieckiem - 55, niezawodowych 36, zawodowych - 6 w tym: wielodzietnych - 3, pełniących funkcję pogotowia rodzinnego -1), które wychowywały 152 dzieci,
2) poza terenem miasta funkcjonowało: 8 rodzin zastępczych niezawodowych, w których wychowywano 14 dzieci i 2 rodziny zastępcze zawodowe w których wychowywano 14 dzieci pochodzących z Żor,
3) sporządzono 136 planów pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej,
4) wydano 229 decyzji administracyjnych w sprawie przyznania świadczeń pieniężnych rodzinom zastępczym oraz dorosłym wychowankom,
5) wydano 246 decyzji ustalających odpłatność rodziców biologicznych za pobyt dzieci
w rodzinach zastępczych,
6) nadzorowano sytuację szkolno-wychowawczą 122 wychowanków rodzin zastępczych,
7) zrealizowano postanowienia Sądu Rejonowego w Żorach zakresie odbioru
w trybie nagłym 17 dzieci i umieszczenia ich w rodzinach zastępczych,
8) przeszkolono 4 rodziny na kandydatów na rodziców zastępczych,
9) objęto pomocą asystenta rodziny - 10 rodzin,
10) w ramach sponsoringu pozyskano pomoc rzeczową i finansową na rzecz rodziny zastępczej pełniącej funkcję pogotowia rodzinnego,
11) objęto pomocą 27 usamodzielnionych wychowanków ( w tym: 21 wychowanków
z rodzin zastępczych oraz 6 wychowanków z placówek) w formie comiesięcznej pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki, pomocy z zapewnieniu odpowiednich warunków mieszkaniowych lub pomocy rzeczowej,
12) prowadzono 2 mieszkania chronione dla 6 wychowanków rodzin zastępczych,
13) 10 wychowanków rodzin zastępczych ukończyło 18 rok życia i rozpoczęło realizację Indywidualnych Programów Usamodzielnienia,
14) monitorowano absencję szkolną oraz postępy w nauce 27 pełnoletnich wychowanków rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo-wychowawczych,
15) przygotowano 30 projektów porozumień w sprawie umieszczenia i pokrycia kosztów utrzymania dzieci pochodzących z innych powiatów a umieszczonych w rodzinach zastępczych w Żorach,
16) sporządzono 8 opinii o kandydatach na rodziców zastępczych,
17) zorganizowano15 spotkań Interdyscyplinarnego Zespołu Pomocy Dziecku i Rodzinie,
18) nadzorowano sytuację szkolno-wychowawczą 122 wychowanków rodzin zastępczych,
19) przeprowadzono 246 postępowań administracyjnych w celu wydania decyzji ustalających odpłatność rodziców biologicznych za pobyt dzieci w pieczy zastępczej,
20) na polecenie sądu sporządzono 122 sprawozdania dotyczące aktualnej sytuacji rodziców biologicznych dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych,
21) przesłano do Sądu 199 ocen dotyczących sytuacji opiekuńczo-wychowawczej dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych,
22) współpracowano z 30 organizatorami pieczy zastępczej z innych powiatów,
23) przygotowano 270 pisma w ramach współpracy z innymi instytucjami,
24) w wyniku prowadzonej pracy socjalnej 7 dzieci wróciło do rodziców biologicznych
a 2 dzieci zostało adoptowanych przez rodziców zastępczych,
25) realizowano projekty w ramach Resortowego Programu Wspierania Rodziny i Systemu Pieczy Zastępczej i pozyskano dofinansowanie ze środków MPiPS na: przeszkolenie
5 kandydatów na niezawodowe rodziny zastępcze i 1 kandydata na prowadzenie rodzinnego domu dziecka, zorganizowanie warsztatów dla 10 istniejących rodzin zastępczych pn. "Wychowanie bez porażek" oraz zatrudnienie 2 asystentów rodziny.
> 11. W ramach zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych dofinansowywanych ze środków PFRON :
1) dokonano zwrotu wydatków na instrumenty i usługi rynku pracy na rzecz 36 osób
niepełnosprawnych poszukujących pracy i niepozostających w zatrudnieniu,
2) dokonano zwrotu kosztów wyposażenia 1 stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej,
3) dofinansowano 2 osobom koszty związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej,
4) przyznano dofinansowanie 168 osobom dorosłym i 30 dzieciom oraz 111 opiekunom do uczestnictwa w turnusie rehabilitacyjnym,
5) dofinansowano 5 osobom zakup sprzętu rehabilitacyjnego,
6) dofinansowano 200 osobom, w tym 49 dzieciom zakup przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych na podstawie odrębnych przepisów,
7) udzielono dofinansowania w celu likwidacji barier:
- architektonicznych - 13 osobom niepełnosprawnym (przystosowanie łazienek, budowa podjazdu, likwidacja progu),
- technicznych - 18 osobom niepełnosprawnym (w tym na zakup: łóżek rehabilitacyjnych, rowerków trójkołowych, urządzenia do etykietowania dla osób niewidomych, podnośnika wannowego, krzesełka toaletowego, urządzenia wspomagającego słyszenie),
- w komunikowaniu się - 22 osobom dofinansowano zakup sprzętu komputerowego,
7) nadzorowano działalność Warsztatów Terapii Zajęciowej dla 75 uczestników,
8) rozpatrzono ogółem 557 wniosków na dofinansowanie zadań z zakresu rehabilitacji społecznej dofinansowywanych ze środków PFRON,
9) w ramach realizacji pilotażowego programu "Aktywny Samorząd", udzielono dofinansowania: 2 osobom na zakup oprzyrządowania do posiadanego samochodu, 2 osobom na zakup wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym, 1 osobie na opłatę kursu prawa jazdy oraz 3 osobom na pokrycie kosztów pobytu dziecka w przedszkolu.
12. Świetlica dla Dzieci "Horyzont" na Os. Pawlikowskiego, PU - 13:
1) do Świetlicy uczęszczało 65 dzieci z 37 rodzin, wykonano 4743 osobodni,
2) kontynuowano stałe zajęcia: codzienne odrabianie lekcji i pomoc w nauce, możliwość korzystania z komputera z dostępem do internetu (8 stanowisk), gry i zabawy świetlicowe, posiłek, zebrania grupowe (podsumowanie dnia), zajęcia reedukacyjno - kompensacyjne, zebrania społeczności (57), zajęcia sportowe na boisku, sali gimnastycznej i treningi piłki nożnej, zajęcia na basenie, projekcje filmów i zdjęć (92),
3) organizowano imprezy okolicznościowe, w tym: śniadanie wielkanocne, Dzień Dziecka, uroczyste rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego, spotkanie z Mikołajem, Wigilię
z Jasełkami w wykonaniu wychowanków Świetlicy oraz liczne konkursy i turnieje (105),
4) przeprowadzono 15 warsztatów fluorystyczno-dekoracyjnych,
5) zorganizowano wycieczki do: Wisły Wielkiej - 2-dniowy biwak zimowy z harcerzami
w Harcerskim Ośrodku Wodnym, Muzeum Chleba w Radzionkowie, Warszawy
(w programie: Muzeum Powstania Warszawskiego, Cmentarz na Powązkach, Starówka, Plac Zamkowy, Strefa Kibica Euro 2012),
6) W ramach zrealizowanego projektu "Szlakiem Alternatyw" dofinansowanego ze środków MPiPS zorganizowano: wycieczki w Beskid Śląski (1 dzień), Beskid Żywiecki - Babia Góra (2 dni), na Jurę Krakowsko-Częstochowską w połączeniu ze zwiedzaniem jaskiń (3dni), do Ośrodka Konnego w Rybniku-Stodołach oraz 14 wyjazdów na ściankę wspinaczkową w Pawłowicach pod opieką instruktora. Poza tym, przeprowadzono 42 grupowe zajęcia plastyczne oraz liczne zajęcia rekreacyjno-sportowe i relaksacyjne. Zakupiono również wyposażenie do nowej bawialni- "Chatka Puchatka". W projekcie uczestniczyło 44 dzieci,
7) odbyło się 67 godzin spotkań rodziców biologicznych z 16 dziećmi umieszczonymi
w rodzinach zastępczych,
8) kontynuowano działalność Koła PTTK przy Świetlicy dla Dzieci "Horyzont".
Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Robert Przybyła |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Robert Przybyła |
Data wprowadzenia: | 2013-05-06 08:14:58 |
Opublikował: | Robert Przybyła |
Data publikacji: | 2013-05-06 08:16:24 |
Ostatnia zmiana: | 2013-05-06 08:16:44 |
Ilość wyświetleń: | 1571 |