Żory, dnia 24.01.2014 r.

 

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI ZADAŃ ZA ROK 2013

MIEJSKIEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W ŻORACH

 

W  Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej realizowano zadania z zakresu pomocy społecznej, wspierania rodziny i pieczy zastępczej  oraz rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych finansowane ze środków PFRON.

  1. W ramach realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej wydano:
    • 3.644 decyzje administracyjne przyznające świadczenia,
    • 94decyzje administracyjne odmawiające przyznania pomocy,
    • 19 postanowień, 164  zaświadczenia,
    • 8 odwołań przesłano do Samorządowego Kolegium Odwoławczego (z czego 3 utrzymano w mocy, 5 przesłano do ponownego rozpatrzenia),
    • przeprowadzono 1.667 wywiadów środowiskowych oraz 80 wywiadów alimentacyjnych na zlecenie innych Ośrodków Pomocy Społecznej,
    • przygotowano 411 pism w ramach współpracy z instytucjami oraz innymi Ośrodkami Pomocy Społecznej i Powiatowymi Centrami Pomocy Rodzinie.
  2. W okresie sprawozdawczym objęto pomocą:

-    materialną i instytucjonalną - 700 rodzin (lub osób),

-    pracą socjalną - 134 rodziny,

-    wszczęto lub kontynuowano procedurę "Niebieskie Karty" - w 207 sprawach,          

      zorganizowano 512 posiedzeń grupy roboczej,

-    poradnictwem prawnym -   404 rodziny  (udzielono 433  porady prawne).

  1. Realizowano pomoc instytucjonalną, w tym:
    • skierowano do Ośrodka Interwencji Kryzysowej (wyżywienie) - 130 osób,
    • skierowano do Ochronki Caritas - 31 dzieci,
    • zakwalifikowano na kolonie letnie organizowane przez Kuratorium Oświaty               w Katowicach -  15 dzieci,
    • umieszczono w Miejskim Domu Pomocy Społecznej w Żorach - 10 osób ( z tego 7 osób na pobyt stały i 3 osoby na pobyt czasowy), oczekuje na umieszczenie - 12 osób, skierowano do innych domów pomocy społecznej - 7 osób  i oczekuje na umieszczenie - 5 osób,
    • skierowano do Noclegowni w Żorach - 45 osób a z noclegu skorzystało 66 osób, zapewniono 5.467 noclegów,
    • mieszkańcom lokali socjalnych na  ul. Gwarków udostępniono łaźnie, 20 osobom zapewniono 1.003 kąpiele, 47 osób przebywających w Noclegowni skorzystało z 1.293 kąpieli,
    • zakwaterowano w mieszkaniach chronionych dla osób bezdomnych oraz dla osób z zaburzeniami psychicznymi - 10 osób dorosłych oraz 1 dziecko,

4.  Prowadzono całoroczną zbiórkę mebli, sprzętu AGD, RTV, wózków dziecięcych, oraz   żywności - z tej formy pomocy skorzystało  30 rodzin,

5.  Zakwalifikowano 80 rodzin do XIII edycji Szlachetnej Paczki - pomoc otrzymało 47   rodzin.

6.  Nadzorowano realizację zadań z zakresu działalności pożytku publicznego zleconych Caritas Archidiecezji Katowickiej, Stowarzyszeniu Rodzin Zastępczych ''Liczy się rodzina", Stowarzyszeniu "ECCE HOMO" oraz Polskiemu Stowarzyszeniu na Rzecz Osób Upośledzonych Umysłowo.

 

 

7. Pomocy społecznej udzielono osobom i rodzinom w szczególności z powodu:

 

Powód trudnej sytuacji życiowej

Liczba rodzin

Liczba osób

w rodzinie

 

2012

2013

2012

2013

Ubóstwo

469

482

1288

1276

Sieroctwo

1

1

1

1

Bezdomność

83

78

94

85

Potrzeba  ochrony macierzyństwa

88

90

449

466

Bezrobocie

327

359

952

1027

Niepełnosprawność

253

256

526

571

Długotrwała lub ciężka choroba

179

179

361

358

Bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych

i prowadzeniu gosp.domowego

 

143

 

151

 

558

 

525

Przemoc w rodzinie

22

24

70

61

Alkoholizm

33

33

45

55

Narkomania

3

1

6

1

Trudności w przystosowaniu do życia po opuszczeniu zakładu karnego

 

10

 

21

 

23

 

35

Zdarzenie losowe i sytuacja kryzysowa

5

12

8

18

Klęska żywiołowa

-

102

-

341

 

8. Realizowano wypłatę świadczeń pieniężnych, pomoc rzeczową oraz w usługach:

 

Lp.

Rodzaj świadczenia

Liczba świadczenio-biorców

Liczba świadczeń

Opłata składki na ubezpieczenie zdrowotne

od  zasiłkobiorców

 

108

 

939

Wynagrodzenia opiekuna prawnego

5

55

3.

Specjalistyczne usługi opiekuńcze przysługujące na podstawie przepisów o ochronie zdrowia  psychicznego

 

4

 

427 godz.

5.

Zasiłki stałe

109

1.006

6.

Zasiłki okresowe

309

1278

7.

 

 

Usługi opiekuńcze podstawowe tzw. gospodarcze oraz specjalistyczne

 

81

 

21.461 godz.

8.

Dożywianie dzieci i młodzieży w okresie nauki w szkole (obiady)

 

304

 

36.026

9.

Gorący posiłek dla osób dorosłych

129

16.143

10.

Dożywianie dzieci w  przedszkolach

93

8.226

11.

Bony żywnościowe - program

83

149

12. 

Zasiłki celowe na zakup żywności -program

243

444

13.

Pokrycie kosztów pobytu w schroniskach dla  osób bezdomnych skierowanych poza gminę

 

34

 

5.230 noclegów

14.

Pomoc finansowa na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne

 

11

 

23

15.

Sprawienie pogrzebu

3

3

 

16.

Zasiłki celowe i w naturze

 

271

 

529

 

 

17.

Odpłatność za pobyt mieszkańców Żor umieszczonych w Domach Pomocy Społecznej

 

36

 

403

 

9. W ramach Działu Profilaktyki i Opieki nad Dzieckiem i Rodziną wykonano:

 

  1. na terenie miasta utrzymywano 88 rodzin zastępczych (w tym spokrewnionych
    z dzieckiem - 52, niezawodowych 30, zawodowych - 4 w tym: pełniących funkcję pogotowia rodzinnego -1), które wychowywały 149 dzieci,
  2. poza terenem miasta funkcjonowało: 7 rodzin zastępczych niezawodowych, w których wychowywano 14 dzieci i 2 rodziny zastępcze zawodowe, w których wychowywano 13 dzieci pochodzących  z  Żor,
  3. wydano 118 decyzji administracyjnych przyznających pomoc finansową lub rzeczową rodzinom zastępczym oraz dorosłym wychowankom rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo-wychowawczych,
  4. nadzorowano sytuację szkolno-wychowawczą 120 wychowanków rodzin zastępczych,
  5. zrealizowano postanowienia Sądu Rejonowego w Żorach w zakresie odbioru
    w trybie nagłym 14 dzieci i umieszczenia ich w rodzinach zastępczych,
  6. przeszkolono 7 rodzin na kandydatów na rodziców zastępczych,
  7. w ramach sponsoringu pozyskano pomoc finansową na zakup opału dla zawodowej rodziny zastępczej,
  8. objęto pomocą 28 usamodzielnionych wychowanków ( w tym: 22 wychowanków
    z rodzin zastępczych oraz 6 wychowanków z placówek) w formie comiesięcznej pomocy pieniężnej na: kontynuowanie nauki, usamodzielnienie, z zapewnieniu odpowiednich warunków mieszkaniowych lub pomocy rzeczowej, 
  9. prowadzono 2 mieszkania chronione dla 6 wychowanków rodzin zastępczych,
  10. 10 wychowanków rodzin zastępczych ukończyło 18 rok życia i rozpoczęło realizację Indywidualnych Programów Usamodzielnienia,
  11. monitorowano absencję szkolną oraz postępy w nauce 28 pełnoletnich wychowanków rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo-wychowawczych,
  12. przygotowano 6 projektów porozumień oraz 30 projektów aneksów do porozumień 
    w sprawie umieszczenia i pokrycia kosztów utrzymania dzieci pochodzących z innych powiatów a umieszczonych w  rodzinach zastępczych w Żorach,
  13. sporządzono dla potrzeb Sądu 14 opinii o kandydatach na rodziców zastępczych,
  14. zorganizowano10 spotkań Interdyscyplinarnego Zespołu Pomocy Dziecku i Rodzinie,
  15. przeprowadzono 171 postępowań administracyjnych w celu wydania decyzji ustalających odpłatność rodziców biologicznych za pobyt dzieci w pieczy zastępczej,
  16. sporządzono 11 wniosków do Sądu o wyznaczenie przedstawiciela dla osoby nieobecnej celem zastąpienia w postępowaniu administracyjnym o ustalenie odpłatności za pobyt dziecka w pieczy zastępczej,
  17. na polecenie Sądu sporządzono 159 sprawozdań dotyczących aktualnej sytuacji rodziców biologicznych dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych,
  18. sporządzono 6 wniosków do Sądu o uregulowanie sytuacji prawnej dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej,
  19. przesłano do Sądu 154 oceny dotyczące sytuacji opiekuńczo-wychowawczej dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych,
  20. współpracowano z 30 organizatorami pieczy zastępczej z innych powiatów,
  21. przygotowano 311 pism w ramach współpracy z innymi instytucjami,
  22. w wyniku prowadzonej pracy socjalnej 5 dzieci wróciło do rodziców biologicznych
    a 1 dziecko zostało adoptowane przez rodziców zastępczych,
  23. zgłoszono do ośrodka adopcyjnego 15 dzieci z uregulowaną sytuacją prawną.
  24. sporządzono 4 plany pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej,
  25. sporządzono 59 ocen organizatora rodzinnej pieczy zastępczej,
  26. objęto pomocą asystenta rodziny - 28 rodzin,
  27. sporządzono 20 planów pracy, 3 aktualizacje planów pracy oraz 16 okresowych ocen sytuacji rodziny objętej opieką asystenta rodziny,
  28. przeprowadzono 97 konsultacji psychologicznych w tym: 24 z rodzicami biologicznymi, 44 z rodzicami zastępczymi, 24 z wychowankami rodzin zastępczych, 3 z rodzinami objętymi pomocą asystenta rodziny i 2 z kandydatami na rodziców zastępczych.  
  29. realizowano projekty w ramach Resortowego Programu Wspierania Rodziny i Systemu Pieczy Zastępczej i pozyskano dofinansowanie ze środków MPiPS na: przeszkolenie 4 kandydatów na niezawodowe rodziny zastępcze, 2 kandydatów na spokrewnioną rodzinę zastępczą i 1 kandydata na zawodową rodzinę zastępczą oraz zatrudnienie 4 asystentów rodziny.
  30. W ramach realizacji ustawy o wspierniu rodziny i systemie pieczy zastępczej realizowano następujące świadczenia:

 

Lp.

Rodzaj świadczenia

Liczba świadczenio-biorców

Liczba świadczeń

1.

Pomoc pieniężna na  pokrycie kosztów utrzymania dziecka w rodzinie zastępczej

 

88 rodzin

 

1517

2.

Jednorazowe świadczenie na pokrycie niezbędnych kosztów związanych z potrzebami przyjmowanego dziecka

21

21

3.

Świadczenie jednorazowe lub okresowe na pokrycie kosztów związanych z wystąpieniem zdarzeń losowych lub innych zdarzeń mających wpływ na jakość sprawowanej opieki

4

28

4.

Środki finansowe na utrzymanie lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym lub domu jednorodzinnego

4

15

5.

Świadczenie na pokrycie kosztów przeprowadzenia niezbędnego remontu

5

5

7.

Dofinansowanie do wypoczynku dziecka poza miejscem zamieszkania

5

5

8.

Pokrycie kosztów utrzymania dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych na terenie innego powiatu

 

9

 

93

9.

Pomoc pieniężna na kontynuowanie nauki dla wychowanków

 

28

 

271

10.

Pomoc pieniężna na usamodzielnienie

6

6

 

11.

Pomoc na uzyskanie odpowiednich warunków mieszkaniowych

 

9

 

48

12.

Pomoc na zagospodarowanie w formie rzeczowej

4

4

 

 

10.  W ramach zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych dofinansowywanych ze środków  PFRON :

 

  1.       dokonano zwrotu wydatków na instrumenty i usługi rynku pracy (staże) na rzecz 5         osób       niepełnosprawnych poszukujących pracy i niepozostających  w   zatrudnieniu,
  2. dokonano zwrotu kosztów wyposażenia 3 stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych,
  3. dofinansowano 1 osobie koszty związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej,
  4. dofinansowano  7 osobom  zakup sprzętu  rehabilitacyjnego,
  5. dofinansowano 179 osobom, w tym 46 dzieciom   zakup przedmiotów    ortopedycznych i środków pomocniczych na podstawie odrębnych przepisów, w tym: wózków, fotelików, aparatów słuchowych, balkoników, cewników, protez, materaców p/odleżynowych, pampersów,
  6.       udzielono 1 osobie  dofinansowania do likwidacji barier  architektonicznych     ( zabudowa       platformy pionowej ),
  7.       nadzorowano pod względem finansowym  działalnośćWarsztatów Terapii Zajęciowej dla         75 uczestników,

8) rozpatrzono ogółem 451 wniosków na dofinansowanie zadań z zakresu rehabilitacji społecznej dofinansowywanych ze środków PFRON, z czego 258 negatywnie głównie ze względu na brak środków finansowych,

9) w ramach realizacji pilotażowego programu "Aktywny Samorząd", udzielono dofinansowania na:

       - zakup sprzętu elektronicznego i urządzeń brajlowskich - 7 osób, 

       - szkolenia z zakresu obsługi sprzętu komputerowego i oprogramowania - 3 osoby,

       - zakup wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym - 2 osoby,

       - naprawa wózka elektrycznego o napędzie elektrycznym - 3 osoby,

       - opłata kosztów żłobka lub przedszkola - 4 dzieci  rodziców niepełnosprawnych,

       - pokrycie kosztów kształcenia osoby niepełnosprawnej w szkole ponadgimnazjalnej lub                 wyższej - 11 osób.

 

11. Świetlica dla Dzieci "Horyzont" na Os. Pawlikowskiego, PU - 13:

 

  1. do Świetlicy uczęszczało 68 dzieci z 38 rodzin, wykonano 5725 osobodni,
  2. kontynuowano stałe zajęcia: codzienne odrabianie lekcji i pomoc w nauce, możliwość korzystania z komputera z dostępem do internetu,  gry i zabawy świetlicowe, posiłek (wydano 5725 podwieczorków),   zajęcia sportowe na boisku, sali gimnastycznej  i treningi  piłki nożnej, zajęcia na basenie, projekcje filmów i zdjęć, wyjścia do kina, liczne zawody, turnieje,  organizowano imprezy okolicznościowe i brano udział w akcjach ogólnopolskich np. "Cała Polska czyta dzieciom", "Noc Profilaktyki" - we współpracy z KMP w Żorach.  
  3. w okresie ferii zimowych oraz wakacji letnich organizowano liczne wyjazdy i wycieczki, zajęcia sportowe, integracyjne, turnieje, zajęcia tematyczne, wyjścia  na basen, w tym wyjazd do ZOO w Ostrawie razem z rodzicami wychowanków,              
  4. odbyło się 39 godzin spotkań rodziców biologicznych z 8 dzieci umieszczonych
    w rodzinach zastępczych,
    1. kontynuowano działalność Koła PTTK przy Świetlicy dla Dzieci "Horyzont".