Sprawozdanie merytoryczne z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żorach za 2013 rok
Żory, dnia 24.01.2014 r.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI ZADAŃ ZA ROK 2013
MIEJSKIEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W ŻORACH
W Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej realizowano zadania z zakresu pomocy społecznej, wspierania rodziny i pieczy zastępczej oraz rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych finansowane ze środków PFRON.
- W ramach realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej wydano:
- 3.644 decyzje administracyjne przyznające świadczenia,
- 94decyzje administracyjne odmawiające przyznania pomocy,
- 19 postanowień, 164 zaświadczenia,
- 8 odwołań przesłano do Samorządowego Kolegium Odwoławczego (z czego 3 utrzymano w mocy, 5 przesłano do ponownego rozpatrzenia),
- przeprowadzono 1.667 wywiadów środowiskowych oraz 80 wywiadów alimentacyjnych na zlecenie innych Ośrodków Pomocy Społecznej,
- przygotowano 411 pism w ramach współpracy z instytucjami oraz innymi Ośrodkami Pomocy Społecznej i Powiatowymi Centrami Pomocy Rodzinie.
- W okresie sprawozdawczym objęto pomocą:
- materialną i instytucjonalną - 700 rodzin (lub osób),
- pracą socjalną - 134 rodziny,
- wszczęto lub kontynuowano procedurę "Niebieskie Karty" - w 207 sprawach,
zorganizowano 512 posiedzeń grupy roboczej,
- poradnictwem prawnym - 404 rodziny (udzielono 433 porady prawne).
- Realizowano pomoc instytucjonalną, w tym:
- skierowano do Ośrodka Interwencji Kryzysowej (wyżywienie) - 130 osób,
- skierowano do Ochronki Caritas - 31 dzieci,
- zakwalifikowano na kolonie letnie organizowane przez Kuratorium Oświaty w Katowicach - 15 dzieci,
- umieszczono w Miejskim Domu Pomocy Społecznej w Żorach - 10 osób ( z tego 7 osób na pobyt stały i 3 osoby na pobyt czasowy), oczekuje na umieszczenie - 12 osób, skierowano do innych domów pomocy społecznej - 7 osób i oczekuje na umieszczenie - 5 osób,
- skierowano do Noclegowni w Żorach - 45 osób a z noclegu skorzystało 66 osób, zapewniono 5.467 noclegów,
- mieszkańcom lokali socjalnych na ul. Gwarków udostępniono łaźnie, 20 osobom zapewniono 1.003 kąpiele, 47 osób przebywających w Noclegowni skorzystało z 1.293 kąpieli,
- zakwaterowano w mieszkaniach chronionych dla osób bezdomnych oraz dla osób z zaburzeniami psychicznymi - 10 osób dorosłych oraz 1 dziecko,
4. Prowadzono całoroczną zbiórkę mebli, sprzętu AGD, RTV, wózków dziecięcych, oraz żywności - z tej formy pomocy skorzystało 30 rodzin,
5. Zakwalifikowano 80 rodzin do XIII edycji Szlachetnej Paczki - pomoc otrzymało 47 rodzin.
6. Nadzorowano realizację zadań z zakresu działalności pożytku publicznego zleconych Caritas Archidiecezji Katowickiej, Stowarzyszeniu Rodzin Zastępczych ''Liczy się rodzina", Stowarzyszeniu "ECCE HOMO" oraz Polskiemu Stowarzyszeniu na Rzecz Osób Upośledzonych Umysłowo.
7. Pomocy społecznej udzielono osobom i rodzinom w szczególności z powodu:
Powód trudnej sytuacji życiowej |
Liczba rodzin |
Liczba osób w rodzinie | ||
|
2012 |
2013 |
2012 |
2013 |
Ubóstwo |
469 |
482 |
1288 |
1276 |
Sieroctwo |
1 |
1 |
1 |
1 |
Bezdomność |
83 |
78 |
94 |
85 |
Potrzeba ochrony macierzyństwa |
88 |
90 |
449 |
466 |
Bezrobocie |
327 |
359 |
952 |
1027 |
Niepełnosprawność |
253 |
256 |
526 |
571 |
Długotrwała lub ciężka choroba |
179 |
179 |
361 |
358 |
Bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gosp.domowego |
143 |
151 |
558 |
525 |
Przemoc w rodzinie |
22 |
24 |
70 |
61 |
Alkoholizm |
33 |
33 |
45 |
55 |
Narkomania |
3 |
1 |
6 |
1 |
Trudności w przystosowaniu do życia po opuszczeniu zakładu karnego |
10 |
21 |
23 |
35 |
Zdarzenie losowe i sytuacja kryzysowa |
5 |
12 |
8 |
18 |
Klęska żywiołowa |
- |
102 |
- |
341 |
8. Realizowano wypłatę świadczeń pieniężnych, pomoc rzeczową oraz w usługach:
Lp. |
Rodzaj świadczenia |
Liczba świadczenio-biorców |
Liczba świadczeń |
|
Opłata składki na ubezpieczenie zdrowotne od zasiłkobiorców |
108 |
939 |
|
Wynagrodzenia opiekuna prawnego |
5 |
55 |
3. |
Specjalistyczne usługi opiekuńcze przysługujące na podstawie przepisów o ochronie zdrowia psychicznego |
4 |
427 godz. |
5. |
Zasiłki stałe |
109 |
1.006 |
6. |
Zasiłki okresowe |
309 |
1278 |
7.
|
Usługi opiekuńcze podstawowe tzw. gospodarcze oraz specjalistyczne |
81 |
21.461 godz. |
8. |
Dożywianie dzieci i młodzieży w okresie nauki w szkole (obiady) |
304 |
36.026 |
9. |
Gorący posiłek dla osób dorosłych |
129 |
16.143 |
10. |
Dożywianie dzieci w przedszkolach |
93 |
8.226 |
11. |
Bony żywnościowe - program |
83 |
149 |
12. |
Zasiłki celowe na zakup żywności -program |
243 |
444 |
13. |
Pokrycie kosztów pobytu w schroniskach dla osób bezdomnych skierowanych poza gminę |
34 |
5.230 noclegów |
14. |
Pomoc finansowa na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne |
11 |
23 |
15. |
Sprawienie pogrzebu |
3 |
3 |
16. |
Zasiłki celowe i w naturze
|
271
|
529
|
17. |
Odpłatność za pobyt mieszkańców Żor umieszczonych w Domach Pomocy Społecznej |
36 |
403 |
9. W ramach Działu Profilaktyki i Opieki nad Dzieckiem i Rodziną wykonano:
- na terenie miasta utrzymywano 88 rodzin zastępczych (w tym spokrewnionych
z dzieckiem - 52, niezawodowych 30, zawodowych - 4 w tym: pełniących funkcję pogotowia rodzinnego -1), które wychowywały 149 dzieci, - poza terenem miasta funkcjonowało: 7 rodzin zastępczych niezawodowych, w których wychowywano 14 dzieci i 2 rodziny zastępcze zawodowe, w których wychowywano 13 dzieci pochodzących z Żor,
- wydano 118 decyzji administracyjnych przyznających pomoc finansową lub rzeczową rodzinom zastępczym oraz dorosłym wychowankom rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo-wychowawczych,
- nadzorowano sytuację szkolno-wychowawczą 120 wychowanków rodzin zastępczych,
- zrealizowano postanowienia Sądu Rejonowego w Żorach w zakresie odbioru
w trybie nagłym 14 dzieci i umieszczenia ich w rodzinach zastępczych, - przeszkolono 7 rodzin na kandydatów na rodziców zastępczych,
- w ramach sponsoringu pozyskano pomoc finansową na zakup opału dla zawodowej rodziny zastępczej,
- objęto pomocą 28 usamodzielnionych wychowanków ( w tym: 22 wychowanków
z rodzin zastępczych oraz 6 wychowanków z placówek) w formie comiesięcznej pomocy pieniężnej na: kontynuowanie nauki, usamodzielnienie, z zapewnieniu odpowiednich warunków mieszkaniowych lub pomocy rzeczowej, - prowadzono 2 mieszkania chronione dla 6 wychowanków rodzin zastępczych,
- 10 wychowanków rodzin zastępczych ukończyło 18 rok życia i rozpoczęło realizację Indywidualnych Programów Usamodzielnienia,
- monitorowano absencję szkolną oraz postępy w nauce 28 pełnoletnich wychowanków rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo-wychowawczych,
- przygotowano 6 projektów porozumień oraz 30 projektów aneksów do porozumień
w sprawie umieszczenia i pokrycia kosztów utrzymania dzieci pochodzących z innych powiatów a umieszczonych w rodzinach zastępczych w Żorach, - sporządzono dla potrzeb Sądu 14 opinii o kandydatach na rodziców zastępczych,
- zorganizowano10 spotkań Interdyscyplinarnego Zespołu Pomocy Dziecku i Rodzinie,
- przeprowadzono 171 postępowań administracyjnych w celu wydania decyzji ustalających odpłatność rodziców biologicznych za pobyt dzieci w pieczy zastępczej,
- sporządzono 11 wniosków do Sądu o wyznaczenie przedstawiciela dla osoby nieobecnej celem zastąpienia w postępowaniu administracyjnym o ustalenie odpłatności za pobyt dziecka w pieczy zastępczej,
- na polecenie Sądu sporządzono 159 sprawozdań dotyczących aktualnej sytuacji rodziców biologicznych dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych,
- sporządzono 6 wniosków do Sądu o uregulowanie sytuacji prawnej dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej,
- przesłano do Sądu 154 oceny dotyczące sytuacji opiekuńczo-wychowawczej dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych,
- współpracowano z 30 organizatorami pieczy zastępczej z innych powiatów,
- przygotowano 311 pism w ramach współpracy z innymi instytucjami,
- w wyniku prowadzonej pracy socjalnej 5 dzieci wróciło do rodziców biologicznych
a 1 dziecko zostało adoptowane przez rodziców zastępczych, - zgłoszono do ośrodka adopcyjnego 15 dzieci z uregulowaną sytuacją prawną.
- sporządzono 4 plany pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej,
- sporządzono 59 ocen organizatora rodzinnej pieczy zastępczej,
- objęto pomocą asystenta rodziny - 28 rodzin,
- sporządzono 20 planów pracy, 3 aktualizacje planów pracy oraz 16 okresowych ocen sytuacji rodziny objętej opieką asystenta rodziny,
- przeprowadzono 97 konsultacji psychologicznych w tym: 24 z rodzicami biologicznymi, 44 z rodzicami zastępczymi, 24 z wychowankami rodzin zastępczych, 3 z rodzinami objętymi pomocą asystenta rodziny i 2 z kandydatami na rodziców zastępczych.
- realizowano projekty w ramach Resortowego Programu Wspierania Rodziny i Systemu Pieczy Zastępczej i pozyskano dofinansowanie ze środków MPiPS na: przeszkolenie 4 kandydatów na niezawodowe rodziny zastępcze, 2 kandydatów na spokrewnioną rodzinę zastępczą i 1 kandydata na zawodową rodzinę zastępczą oraz zatrudnienie 4 asystentów rodziny.
- W ramach realizacji ustawy o wspierniu rodziny i systemie pieczy zastępczej realizowano następujące świadczenia:
Lp. |
Rodzaj świadczenia |
Liczba świadczenio-biorców |
Liczba świadczeń |
1. |
Pomoc pieniężna na pokrycie kosztów utrzymania dziecka w rodzinie zastępczej |
88 rodzin |
1517 |
2. |
Jednorazowe świadczenie na pokrycie niezbędnych kosztów związanych z potrzebami przyjmowanego dziecka |
21 |
21 |
3. |
Świadczenie jednorazowe lub okresowe na pokrycie kosztów związanych z wystąpieniem zdarzeń losowych lub innych zdarzeń mających wpływ na jakość sprawowanej opieki |
4 |
28 |
4. |
Środki finansowe na utrzymanie lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym lub domu jednorodzinnego |
4 |
15 |
5. |
Świadczenie na pokrycie kosztów przeprowadzenia niezbędnego remontu |
5 |
5 |
7. |
Dofinansowanie do wypoczynku dziecka poza miejscem zamieszkania |
5 |
5 |
8. |
Pokrycie kosztów utrzymania dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych na terenie innego powiatu |
9 |
93 |
9. |
Pomoc pieniężna na kontynuowanie nauki dla wychowanków |
28 |
271 |
10. |
Pomoc pieniężna na usamodzielnienie |
6 |
6 |
11. |
Pomoc na uzyskanie odpowiednich warunków mieszkaniowych |
9 |
48 |
12. |
Pomoc na zagospodarowanie w formie rzeczowej |
4 |
4 |
10. W ramach zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych dofinansowywanych ze środków PFRON :
- dokonano zwrotu wydatków na instrumenty i usługi rynku pracy (staże) na rzecz 5 osób niepełnosprawnych poszukujących pracy i niepozostających w zatrudnieniu,
- dokonano zwrotu kosztów wyposażenia 3 stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych,
- dofinansowano 1 osobie koszty związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej,
- dofinansowano 7 osobom zakup sprzętu rehabilitacyjnego,
- dofinansowano 179 osobom, w tym 46 dzieciom zakup przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych na podstawie odrębnych przepisów, w tym: wózków, fotelików, aparatów słuchowych, balkoników, cewników, protez, materaców p/odleżynowych, pampersów,
- udzielono 1 osobie dofinansowania do likwidacji barier architektonicznych ( zabudowa platformy pionowej ),
- nadzorowano pod względem finansowym działalnośćWarsztatów Terapii Zajęciowej dla 75 uczestników,
8) rozpatrzono ogółem 451 wniosków na dofinansowanie zadań z zakresu rehabilitacji społecznej dofinansowywanych ze środków PFRON, z czego 258 negatywnie głównie ze względu na brak środków finansowych,
9) w ramach realizacji pilotażowego programu "Aktywny Samorząd", udzielono dofinansowania na:
- zakup sprzętu elektronicznego i urządzeń brajlowskich - 7 osób,
- szkolenia z zakresu obsługi sprzętu komputerowego i oprogramowania - 3 osoby,
- zakup wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym - 2 osoby,
- naprawa wózka elektrycznego o napędzie elektrycznym - 3 osoby,
- opłata kosztów żłobka lub przedszkola - 4 dzieci rodziców niepełnosprawnych,
- pokrycie kosztów kształcenia osoby niepełnosprawnej w szkole ponadgimnazjalnej lub wyższej - 11 osób.
11. Świetlica dla Dzieci "Horyzont" na Os. Pawlikowskiego, PU - 13:
- do Świetlicy uczęszczało 68 dzieci z 38 rodzin, wykonano 5725 osobodni,
- kontynuowano stałe zajęcia: codzienne odrabianie lekcji i pomoc w nauce, możliwość korzystania z komputera z dostępem do internetu, gry i zabawy świetlicowe, posiłek (wydano 5725 podwieczorków), zajęcia sportowe na boisku, sali gimnastycznej i treningi piłki nożnej, zajęcia na basenie, projekcje filmów i zdjęć, wyjścia do kina, liczne zawody, turnieje, organizowano imprezy okolicznościowe i brano udział w akcjach ogólnopolskich np. "Cała Polska czyta dzieciom", "Noc Profilaktyki" - we współpracy z KMP w Żorach.
- w okresie ferii zimowych oraz wakacji letnich organizowano liczne wyjazdy i wycieczki, zajęcia sportowe, integracyjne, turnieje, zajęcia tematyczne, wyjścia na basen, w tym wyjazd do ZOO w Ostrawie razem z rodzicami wychowanków,
- odbyło się 39 godzin spotkań rodziców biologicznych z 8 dzieci umieszczonych
w rodzinach zastępczych,- kontynuowano działalność Koła PTTK przy Świetlicy dla Dzieci "Horyzont".
Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Robert Przybyła |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Robert Przybyła |
Data wprowadzenia: | 2014-04-01 08:53:33 |
Opublikował: | Robert Przybyła |
Data publikacji: | 2014-04-01 08:54:05 |
Ostatnia zmiana: | 2014-04-01 08:54:20 |
Ilość wyświetleń: | 1693 |